مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مدیرعامل شرکت دولتی روس اتم درباره دستیابی به توافق‌های مشخص با مقامات این کشورها سخنی گفت اما بر اهمیت امنیت نیروگاه‌های اتمی در شرایط درگیری مسلحانه میان این دو کشور تأکید کرد.

پایان سفر گروسی به اوکراین و روسیه؛ تأکید بر خروج نیروگاه‌های اتمی از میدان منازعه

رافائل گروسی روز جمعه در پایان سفر به کالینینگراد روسیه به خبرنگاران گفت:‌ من اکنون نمی توانم در مورد توافقات مشخصی که بین دو کشور حاصل شده است صحبت کنم، اما آنچه می توانم بگویم در مورد نقشی است که آژانس اتمی در زمینه کمک به غلبه بر تهدیدها و چالش هایی که تأسیسات هسته ای با آن روبرو هستند، ادامه می‌دهد.
وی در عین حال تأکید کرد: نیروگاه‌های هسته‌ای نمی‌توانند هدف درگیری‌های مسلحانه باشند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: من این جمله را در زاپروژیا گفتم، اکنون نیز آن را در کالینینگراد می‌گویم؛ این موقعیت (هدف قراردادن نیروگاه‌های اتمی) برای همه طرف‌ها غیرقابل قبول است.
گروسی، این را نیز گفت که هر چند آژانس اتمی با روس اتم در برخی موضوعات هسته‌ای اختلاف نظر دارد اما موضع مشترک در خصوص امنیت لازم است.

انتظار روسیه از آژانس اتمی
بنا بر گزارش دیگری، مدیرکل شرکت دولتی روس اتم در دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که روسیه انتظار دارد که دبیرخانه آژانس به حملات اخیر کی‌یف به نیروگاه هسته‌ای کورسک پاسخ کافی بدهد.
الکسی لیخاچف، بازدید ۲۷ اوت گروسی از نیروگاه هسته‌ای کورسک که برخی تأسیسات آن هدف حمله قرار گرفته بود،‌ را نیز یادآور شد و افزود:‌ انتظار روسیه، واکنش آژانس به این حملات اوکراین است.
بنا بر گزارش شرکت دولتی روس اتم، در این دیدار، گروسی درباره نوبت بعدی جایگزینی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه زاپروژیا صحبت کرد.
مدیرکل شرکت روس اتم همچنین پس از دیدار با مدیرکل آژانس اتمی، محور این مذاکرات را امنیت نیروگاه‌های زاپروژیا و کورسک عنوان کرد و گفت:‌ فدراسیون روسیه هر کاری را که لازم است انجام می‌دهد تا ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیا را در مواجهه با افزایش تحریکات کی‌یف تضمین کند.

به گزارش منابع خبری، گروسی در طول یک سال و نیم گذشته چندین بار از روسیه بازدید کرده است تا در مورد وضعیت نیروگاه اتمی زاپروژیا گفت و گو کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه مارس ۲۰۲۴ در سوچی روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
نیروگاه اتمی زاپروژیا شامل ۶ واحد تولید انرژی هسته‌ای با ظرفیت کل ۶ گیگاوات است و بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود.
چند روز پس از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین،‌ یعنی در اواخر فوریه ۲۰۲۲ ( اسفند ۱۴۰۰)، این تاسیسات تحت کنترل نیروهای روسی قرار گرفت.
روسیه و اوکراین از زمان شروع درگیری بارها یکدیگر را به گلوله‌باران نیروگاه «زاپروژیا» متهم کرده اند. رافائل گروسی پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هشدار داده و تاکید کرده بود که ایمنی این نیروگاه به دنبال حمله پهپادی اخیر به جاده اطراف محوطه نیروگاه در حال بدتر شدن است.
اواخر مردادماه یک هواپیمای بدون سرنشین به جاده نزدیک این نیروگاه برخورد کرد و مدت کوتاهی بعد از آن، دولت روسیه، اوکراین را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیش از سفر جاری به روسیه، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای کورسک روسیه گفت‌وگو کرد.
گروسی اوایل شهریورماه ۱۴۰۳ پس از بازدید از نیروگاه هسته‌ای «کورسک»– منطقه مرزی روسیه که مورد تهاجم نیروهای اوکراین قرار گرفته است - وضعیت این نیروگاه را وخیم ارزیابی کرد و نسبت به یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد و گفت که این نیروگاه بسیار شکننده است زیرا گنبد فلزی محافظ ندارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.