قدس آنلاین/ هادی زهرایی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: کارشناسان فرانسوی برای بهبود تولید محصول کلزا در ایران حضور یافته‌اند.

حضور فرانسوی‌ها در قوچان برای بهبود کشت کلزا

نجف قلی صالحی خاطرنشان کرد: 94 درصد روغن کشور از خارج وارد می‌شود و طبق اعلام مسؤولان وزارتخانه سالانه چهار میلیارد دلار صرف واردات روغن به کشور می‌شود.
وی تصریح  کرد: به منظور تولید مناسب در کشت کلزا در سال 93 وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش عملکرد کلزا و انتقال دانش فنی با شرکت اورالیست فرانسه قراردادی منعقد کرد.
وی افزود: در راستای انتقال دانش فنی و افزایش عملکرد کلزا کارشناسان شرکت فرانسوی برای سومین بار است که به استان سفر می‌کنند.
وی گفت: این شرکت قرار است، بر تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت نظارت کرده و اطلاعات و تکنولوژی را با بازدیدهای میدانی و حضور در کلاس‌های آموزشی به کارشناسان و کشاورزان پیشرو انتقال دهد.
وی تصریح کرد: در همین مورد کارشناسان فرانسوی با حضور در چند مزرعه کلزا در شهرستان قوچان و با حضور در کلاس‌های آموزشی به 75 نفر از کارشناسان و کشاورزان استان اطلاعات لازم را انتقال دادند.
وی یادآور شد: در کشورهای اروپایی در تناوب گندم و جو 15 تا 20 درصد سطح زیر کشت‌شان کلزا است و کلزا با ریشه راست می‌تواند، در کنار تولید روغن باعث کمتر شدن آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز شود.
وی یادآور شد: این امر باعث استفاده کمتر از سموم در غلات می‌شود و کشت تناوبی کلزا ضامن تولید گندم و جو پایدار می‌شود.
وی افزود: در راستای افزایش سطح زیر کشت کلزا در  استان، امسال شاهد افزایش 70 درصدی سطح زیر کشت کلزا هستیم که کشاورزان اقدام به کشت سه هزار هکتار کلزا کرده‌اند.
وی از کشاورزان و کارشناسان استان خواست تا با حضور در مزارع کلزا که با علم روز کشت شده است، زمینه تولید بیشتر و انتقال تجربه از کشاورزان پیشرو به کشاورزان دیگر را فراهم آورند.

 ضرورت کشت کلزا در تناوب کشت گندم
کارشناس شرکت اورالیست فرانسه گفت: از سال 93 در حال سفر به ایران هستم و اکثر استان‌های ایران را بازدید کرده‌ام و جایگاه این کشور جایگاه کلزاست.
«فردلیک گویج» افزود: برای استمرار و پایداری عملکرد و تولید گندم در این کشور، چون گندم محصولی راهبردی و حیاتی است، اگر کلزا کشت نشود، به طور حتم در آینده‌ای نه چندان دور عملکرد گندم کشور ایران به خطر می افتد.
وی تصریح کرد: کلزا از یک طرف برای استمرار و پایداری گندم مهم است و از طرف دیگر می‌تواند، برای کشاورزان سود اقتصادی و درآمدزایی بیشتری داشته باشد.
وی گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فرانسوی و اتحادیه اروپا تمایل دارند، برای انتقال تکنولوژی هیبرید کلزا در ایران سرمایه‌گذاری کنند، چون این هیبریدها در ایران جایگاه خود را پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت اورالیست فرانسه برای افزایش عملکرد و توسعه کشت کلزا با وزارت جهاد کشاورزی ایران قراردادی را منعقد کرده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.