قدس آنلاین/ مهدیه قمری: معاون اول رئیس جمهور با حضور در مراسم بزرگداشت فردوسی، زبان فارسی را ابزار ارتباط با میراث جهان اسلام دانست و گفت: فردوسی شاعر هنرمندی است که توانسته از طریق زبان فارسی، فضیلت‌‌های فرا زمانی انسانی را در شاهنامه به تصویر بکشد.

 زبان فارسی ابزار ارتباط با میراث جهان اسلام

اسحاق جهانگیری خطاب قرار دادن شاهان و بزرگان را توسط فردوسی در شاهنامه به علت راهگشا بودن حکمرانی حاکمان عاقل درجهان دانست و بیان کرد: فردوسی بسیاری از پندها و نصیحت‌های خود را نیز به مردم ارایه کرده است.
او جامعه امروز را نیازمند به فردوسی دانست و خاطرنشان کرد: فردوسی حکیم بوده و این لقب که در قرآن نزد پروردگار و ائمه اطهار (ع) داده شده می‌تواند به کشور ما کمک کند.
معاون اول رئیس جمهور دین را حکمت گمشده مومن بیان کرد و گفت: فردوسی در مسیر دادن پند و آموزش حکمت حرکت می‌کرد و بهره گیری از زبان فارسی توسط او در شاهنامه ناشی از نگاه عمیق و دقیق این شاعر بزرگ بوده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه فردوسی مربوط به گذشته نبوده و جامعه امروز و آینده نیز می‌توانند از آن بهره ببرند، افزود: از پژوهشگران و اندیشمندان می‌خواهم در معرفی این شاعر بزرگ به جهان تلاش کنند زیرا دولت نمی تواند وارد مباحث علمی این شاعر بی‌نظیر باشد.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پند و اندرزهای فردوسی در ستایش راستی، جوانمردی، تقبیح دروغ و... است، ادامه داد: همان طور که شخصیت فردوسی برای اصلاح نگرش اقشار مختلف جهان ما کارآمد بوده، شاهنامه نیز گنجینه‌ای است که برای اصلاح جهان امروز مفید است.
وی با اشاره به اینکه در اندیشه فردوسی، ملیت و مذهب به هم می‌‌رسند، بیان کرد: تقویت الگوهایی از این دست می‌تواند به ارتقای روش و منش فردوسی کمک کند زیرا ترویج درک و فهم درست از فردوسی و هویت دادن به شهروندان درس بزرگی است که ما از فردوسی می‌گیریم.

 اعطای جایزه بین المللی فردوسی
در ادامه این مراسم، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه زمانی که از فردوسی سخن به میان می‌آید ستارگان دیگر آسمان فروغ خود را از دست می‌دهند بیان کرد: تابش خیره‌کننده نام فردوسی ریشه در هویت، ملیت و غرور ایرانیان دارد.
مسعود سلطانی فر با اشاره به اینکه برای فهم گنج فردوسی شناخت و فهم شرایط سیاسی و اجتماعی نخستین سده‌های تاریخ اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: این شاعر پرآوازه در زمان سخت دوران زندگی خود، توانست با زیرکی بسیار از طریق زبان فارسی، داستان‌های کهن را به تصویر بکشد و اکنون که قرن‌ها از نگارش این اثر گذشته است می‌تواند با همه نسل‌ها ارتباط برقرار کند.
وی از اعطای جایزه بین المللی فردوسی به پژوهشگران فعال در این عرصه همزمان با سال آینده خبر داد و گفت: قرار است این جایزه هر دو سال یکبار در خراسان اعطا شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد: خردورزی، پاسداشت غرور ملی، کلام پاک، همت بلند در وحدت ملی، بهره گیری از واژگان فارسی و تاریخ نویسی دقیق، از عظمت ابرمرد توس است.

 حفظ و گسترش گنجینه‌های فرهنگی کشور
 استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم با تأکید بر اینکه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاخص ترین چهره فرهنگی در تاریخ و فرهنگ ایران است، یادآور شد: فردوسی حماسه سرای بی بدیلی محسوب می‌شود که همچنان با گذشت قرن ها، بلاغت کلام او در بخش فرهنگ و ادب پارسی زنده مانده و فرصتی برای حفظ هویت ایران و زبان فارسی است.
علیرضا رشیدیان، فردوسی را با ظرافت‌های بیانی و کلامی او عاملی برای ماندگاری زبان فارسی دانست و اظهار داشت: ارزش تاریخی و حفظ هویت بخشی ایرانیان در شاهنامه همراه با ارزش‌های ادبی و حماسی این اثر ماندگار می‌درخشد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت توجه ویژه ای به حفظ و گسترش گنجینه‌های فرهنگی کشور دارد، افزود: دولت در کنار فعالیت‌های عمرانی، تلاش می‌کند آبادانی، توسعه و رفع محدودیت‌های منطقه توس را نیز مورد توجه قرار دهد.
وی افزود: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی در سال 2017 میلادی سبب شده تا در سال آینده، جایزه بین المللی فردوسی برای حمایت از پژوهندگان این حوزه اعطا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.