محققان آمریکایی دریافتند که ارتباط‌هایی بین کمبود خواب در کودکان و افزایش اختلالات عاطفی در سال‌های بعد زندگی این دسته از کودکان وجود دارد.

کمبود خواب منجر به بروز احساسات منفی در کودکان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری سینا، ساینس آلرت نوشت: تحقیقات جاری توسط محققان در ایالات متحده، نشان داد ارتباط‌هایی بین کمبود خواب در کودکان و افزایش اختلالات عاطفی در سال‌های بعد زندگی این دسته از کودکان وجود دارد.

این دانشمندان دریافتند، عدم خواب کافی منجر به بروز احساسات منفی بیشتر در کودکان شده و همزمان موجب ایجاد تغییراتی ناخوشایند در تجربه‌های مثبت عاطفی آنها می‌شود.

اما در حال حاضر این تیم تحقیقاتی تلاش می‌کند تا نقاط ارتباطی بین تاثیرات احساسی کوتاه مدت خواب بد (مانند احساس بدخلقی و یا خستگی هنگام صبح) و شانس ابتلا به افسردگی و اضطراب در بلند مدت را تشخیص دهد.

کاندیس آلفانو، یک روانشناس بالینی از دانشگاه هوستون می‌گوید: دراین پروژه تحقیقاتی، بیشتر مشکلات اضطراب و افسردگی در کودکان را مورد بررسی قرار دادیم زیرا مشابه این مشکلات در دوران بزرگسالی با الگوهای بد خوابیدن در دوران کودکی ارتباط دارد.

برای رسیدن به اهداف این پژوهش، تیم تحقیقاتی به طور موقت خواب را در 50 کودک بین سنین 7 تا 11 سال، محدود کرد؛ فقط دو شب خواب بد، به اندازه کافی موثر بود تا بچه‌ها کمتر از چیزهای مثبت زندگیشان لذت ببرند؛ در واقع کم‌خوابی باعث شد تا این کودکان خاطرات مثبت از تجارب زندگی خود را کمتر به خاطر بیاورند.

برای تکمیل مطالعات طولانی مدت، محققان یک مقاله در نقد و بررسی ابعاد پزشکی خواب منتشر کرده‌اند که به دنبال آن، رابطه بین خواب و ثبات عاطفی براساس ادبیات علمی که تاکنون کشف شده، بیان شده است.

در این مقاله شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بدون خواب کافی، افراد کمتر درجستجوی تلاش کردن و به دست آوردن تجارب مثبت هستند و طی یک مدت زمان طولانی‌تر، خطر ابتلا به افسردگی و ضعیف‌تر شدن کیفیت زندگی بالا می‌رود.

آلفانو، خاطرنشان می‌کند: به‌ طورکلی، خواب سهم مهمی در سلامتی بدن دارد؛ پدر و مادر باید خواب را به عنوان بخش مهمی از سلامت کودک در نظر بگیرند، درست مانند مسواک زدن دندان، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و یا داشتن فعالیت بدنی به اندازه کافی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.