قدس آنلاین: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: سه شهر تهران، مشهد و اصفهان تولیدکننده بیشترین میزان زباله روزانه در سطح کشور هستند و مشهد در این رابطه در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

مشهد در بحث تولید زباله در جایگاه دوم کشور قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، علی نجفی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد برگزار شد، ضمن عرض تبریک ایام دهه کرامت و روز خبرنگار، اظهار داشت: سه شهر تهران با 3 هزار تن، مشهد با 2 هزار تن و اصفهان با 1500 تن تولیدکننده بیشترین میزان زباله روزانه در سطح کشور هستند و مشهد در این رابطه در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی افزود: از مجموع 2 هزار تن زباله تولیدی روزانه مشهد 70 درصد آن مربوط به زباله تر و 30 درصد مابقی مربوط به زباله خشک بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: روزانه 2 هزار تن زباله تر در مشهد جمع‌آوری می‌شود که 750 تن آن تبدیل که کود کمپست شده و 1350 تن دیگر نیز مدفون می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه روزانه 200 تن زباله خشک در مشهد تولید می‌شود، تصریح کرد: بیشترین میزان زباله خشک مربوط به کاغذ بوده که شامل 53 درصد کل این نوع زباله است و مابقی مربوط شیشه، فلزات، پلی استایرن، لاستیک و غیره می‌شود.

وی درباره تولیدات بازیافت شده زباله‌های خشک، تأکید کرد: تولیدات بازیافت شده روزانه زباله‌های خشک شامل 150 تن کاغذ، 3 تن پلاستیک، 10 تن لاستیک، یک تن ورمی‌کمپست، 50 تن کمپست، 3.6 تن پلی‌استایرن، 80 کیلوگرم ضایعات الکترونیکی، 45 تن پی‌پی و 27 تن پی‌اس بوده است؛ همچنین از دیگر تولیدات این مجموعه می‌توان به تولید روزانه یک مگابات برق و 10 تن آسفالت اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با انتقاد عدم همکاری مراکز درمانی در تفکیک زباله‌ها، گفت: روزانه 2 هزار تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که متاسفانه مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها اقدام به تفکیک زباله‌های آلوده از غیرآلوده نمی‌کنند و تمامی زباله‌ها را در یکجا جمع می‌کنند و این کار سبب عدم بازیافت زباله‌های غیرآلوده می‌شود و به ناچار با زباله‌های آلوده دفن می‌شوند و از مجموع پزشکان مشهدی نیز تنها 117 پزشک در بحث تفکیک زباله‌های آلوده از غیرآلوده همکاری دارند.

نجفی گفت: کل نیروهای سازمان مدیریت و پسماند شهرداری مشهد 900 نفر هستند که از این تعداد 220 نفر نیروی فعال در کارخانه بازیافت این مجموعه هستند که این گروه زیر نظر بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی درباره میزان بودجه اختصاص یافته به سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، افزود: بودجه این مجموعه در سال 95 به میزان 70 میلیارد تومان بوده است که به نسبت سال گذشته با افزایش 15 درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه مهمترین هدف در برنامه‌های این مجموعه افزایش تفکیک زباله و کاهش تولید زباله از سوی مردم بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته میزان همکاری‌های مردمی قابل توجه نبوده و تنها 64 درصد مردم در این رابطه همکاری دارند، همچنین 13 درصد زباله‌های خشک نیز توسط مردم تفکیک می‌شود که این عدد هم باید افزایش یابد.

نجفی تصریح کرد: یک سال پیش براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان ملل متحد قرار شد تجهیزات هالوژن به ارزش ریالی 700 میلیون تومان تحویل سازمات مدیریت پسماند شهرداری مشهد شود که هنوز هیچ اقدامی در این رابطه صورت نپذیرفته است؛ همچنین قرار بود که 300 میلیون تومان تسهیلات حمایتی پرداخت شود که تاکنون 100 میلیون تومان آن پرداخت شده است و دو نفر از کارشناسان این سازمان جهت آموزش دیدن با نحوه فعالیت با این دستگاه‌ها به ایتالیا اعزام می‌شوند و این تجهیزات در جهت جلوگیری از آثار مخرب زیست محیطی اختصاص یافته است.

وی تأکید کرد: همکاری‌هایی با سازمان توسعه همکاری ژاپن داریم که شروع این همکاری‌ها در سال 87 بود و تعدادی کارشناس ژاپنی در مشهد مستقر شدند و سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تبدیل به یک مرکز آموزشی قوی و پیشرفته در این عرصه شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به اینکه این شهر مقدس عملکرد خوبی در حوزه مدیریت پسماند داشته و امکان توسعه همکاری‌ها با ژاپن را فراهم آورده است، عنوان کرد: از هر شهر کشور یک نفر جهت گذراندن دوره آموزشی به ژاپن اعزام شد، اما مشهد به جهت عملکرد خوبش به عنوان تنها شهر کشور بود که دو نفر را به کشور اعزام کرد و قرارشد که آموزش دیدگان ایرانی این آموخته‌ها را به افغانستانی‌ها هم منتقل کنند.

نجفی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی ویژه مدیریت پسماند در مشهد، گفت: براساس تفاهم صورت گرفته با مقامات ژاپنی دوره آموزشی ویژه مدیریت پسماند با حضور کارشناسان ژاپنی در پائیز امسال در مشهد برگزار می‌شود که این رویداد آموزشی امتیاز ویژه ای برای این شهر و کارشناسان آن به حساب می‌آید و سپس این تجارب را به دیگر شهرستان‌های کشور انتقال می‌دهیم.

وی با بیان اینکه این مجموعه تأکید ویژه بر استفاده از پتانسیل‌های دانشگاهی دارد، افزود: در این رابطه تفاهم‌نامه‌های همکاری زیادی با مجموعه‌های مختلف منعقد شده است و این پروسه با تأکید ویژه مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی شدت هم یافته است و به دنبال بومی‌سازی کالای داخلی در حوزه‌های تولید و کارایی هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بیان کرد: وقتی صحبت از طلای کثیف می‌شود دولت‌ها خود را از همکاری در این عرصه مبرا می‌کنند، در صورتیکه در کشورهای جهان سرمایه زیادی در بحث طلای کثیف می‌شود و خروجی کارشان هم تولید و بازتولید محصولات بسیار زیادی بوده است، اما متأسفانه در کشور ما نه تنها قوانین حمایتی وجود ندارد بلکه بخش‌نامه‌های صلبی زیادی هم ابلاغ می‌شود که سبب محدودیت و عدم رشد در فعالیت‌های این مجموعه می‌شود.

نجفی تصریح کرد: قرار شد که از محل بودجه صندوق ملی حفاظت از محیط زیست بودجه‌ای به بخش بازیافت اختصاص یابد که تاکنون رقمی واریز نشده است و براساس قانون باید معادل نیم در هزار کالا واریز شود و مشوق‌هایی هم به صنایع بازیافت اختصاص یابد که اینگونه نشده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم که با خروج از رکود شاهد افزایش تفکیک زباله ها باشیم و در این رابطه سعی در مشارکت بیشتر مجمتع های مسکونی، اداری، تجاری و درمانی داریم و اُفُقِمان این است که تفکیک زباله در میان عموم مردم به عنوان یک تکلیف تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.