قدس آنلاین- خدیجه زمانیان: من عاشق صحن و گنبدم آقا جان/ همسایه تو ولی بدم آقا جان/ هر چند کم آوردم و تجدید شدم/ جان پسرت نکن ردم آقا جان حیف است تو باشی و دلی شاد نباشد/ سلطان که تویی مملکت آباد نباشد/ اين مردم دلسوخته از درد بميرند/ گر حوصله پنجره فولاد نباشد این ۲ رباعی را دکتر هادی منوری در جمع شاعران و در شب شعر «ملکوت هشتم» خواند و دل همه حاضران و دوستداران اهل بیت(ع) که در تالار شهر گرد هم آمده بودند را برد به صحن و سرای حرم مطهر امام رضا(ع) و گره زد به پنجره فولادش.

عطر نابی می‌وزد از کوچه باغ مرقدت

پنج‌شنبه‌شب گذشته در آستانه میلاد بابرکت علی ‌بن موسی‌ الرضا(ع)، شاعران و دوستداران آن حضرت گرد هم جمع شدند و با قرائت روایت عارفانه‌ها و عاشقانه‌هایشان در وصف آن امام همام، اختتامیه دهمین دوره شب شعر ملکوت هشتم را برگزار کردند.

این شب شعر هر سال به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری برگزار می‌شود. همچون سال‌های قبل، این مراسم امسال هم در شهر قم و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) افتتاح شد، در طبس در جوار آستان امامزاده حسین بن موسی ‌الکاظم(ع) ادامه پیدا کرد و در شهر مشهد و در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) اختتامیه خود را برگزار کرد.  

این ویژه‌برنامه که با اجرای سعید بیابانکی همراه بود با شعرخوانی علیرضا قزوه، احد ده‌بزرگی، دکتر هادی منوری، غلامرضا شکوهی، محمدجواد غفورزاده(شفق)، سیدرضا مؤید، امیر برزگر خراسانی، سیدرضا یعقوبی آل، مریم سقلاطونی و محمد نیک ادامه پیدا کرد و با رونمایی از چند اثر که به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی منتشر شده بود، به پایان رسید.

 

می‌نشیند کنج بست «شیخ حرّ عاملی»

در میان شاعران حاضر، سعید بیابانکی از مریم سقلاطونی خواست تا غزلش را بخواند. این بانوی شاعر همان غزلی را خواند که بر اساس آن نماهنگ «باد زانو می‌زند» با صدای حسام‌الدین سراج ساخته شده است:

باد زانو می‌زند، گلدسته را بو می‌کند/ دست هر آشفته‌ای را پیش تو رو می‌کند

در لباس خادمان مهربانت، صبح‌ها/ صحن و ایوان طلا  را آب و جارو می‌کند

می‌نشیند کنج بست «شیخ حرّ عاملی»/ یاد معصومیت آن بچه آهو می‌کند

تا اذان صبح مانند نگهبان درت/ ذکر بر می‌دارد و آهسته «یا هو» می‌کند

خادمی می‌گفت: با چشم خودش دیده است باد/ آن به آن مثل گلی گلدسته را بو می‌کند

چشم می‌دوزد به چشم زایران تشنه‌ات/ دور سقاخانه و فواره «هو هو» می‌کند

باد عاشق با پر طاووس مخصوص حرم/ صحن را آغشته از گل‌های شب‌بو می‌کند

عطر نابی می‌وزد از کوچه‌باغ مرقدت/ هر که می‌آید حرم این عطر را بو می‌کند

احد ده‌بزرگی یکی دیگر از شاعرانی بود که غزلی در وصف امام رضا(ع) خواند:

امشب به ملک عاطفه تنها نشسته‌ام/ تنها به اوج سبز تمنا نشسته‌ام

...در بارگاه قدس رضا زیر چلچراغ/ با داغ دل چو لاله حمرا  نشسته‌ام

ای در پناهت آمده، آهوی خسته‌دل/ دست دلم بگیر که از پا نشسته‌ام

شاعر بعدی سیدرضا یعقوبی آل بود که همراه غزلی که تقدیم حضار کرد، این رباعی را هم خواند:

این جا به زیارت خدا آمده‌ام/ با دعوت تو به کربلا آمده‌ام 

آن قدر غریبه نیستم آقا جان/ از شهر غریب‌الغربا آمده‌ام

دکتر علیرضا قزوه آخرین شاعری بود که به جایگاه آمد و قصیده معروف «شوکران» را خواند. 

السلام ای موسی طوس تجلّی، السلام/ یوسف افتاده در چاه خلافت ای امام

از مدینه تا خراسان کعبه دنبال تو بود/ مرو را کردی مدینه، طوس را بیت‌الحرام

... جمعه‌ها جمع‌اند در جان جهان، ای جان جان/ جمعه‌های انتظار و جمعه‌های انتقام

یا علی موسی‌ الرضا دست من و دامان تو/ ما تو را داریم اینجا السلام و والسلام

 

تازه‌های شاعران رضوی

در ادامه شب شعر ملکوت هشتم، علاوه بر شعرخوانی شاعران، از چند اثر که به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی منتشر شده بود، رونمایی شد.

«شمیم بهشت» دفتر پنجم گزیده‌اشعار انجمن ادبی رضوی در سال 1394 به کوشش انجمن ادبی رضوی؛ مجموعه‌شعر «روضه روضوان» جلوه‌هایی از ارادت شاعران اهل سنت به حضرت رضا(ع) به کوشش سید‌هادی میرآقایی؛ «شکوفه‌های وحی» ترجمه منظوم 454 حدیث نبوی از نهج‌الفصاحه سروده محمدجواد غفورزاده(شفق)؛ «از پشت پنجره» مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های رضوی؛ «کسی که مثل هیچ‌کس نیست» مجموعه‌داستان‌هایی با موضوع کرامات امام رضا(ع) نوشته حمیدرضا سهیلی؛ و 110 شعر رضوی از شاعران جشوان کشور با گردآوری سعید بیابانکی؛ آثاری بودند که در این شب شعر از آنها رونمایی شد.   

دهمین شب شعر ملکوت هشتم با بزرگداشت زنده‌یاد حمید سبزواری و تقدیر از خانواده این شاعر فقید و با مداحی استاد رضا قانع به کار خود پایان داد.

 

 

توجه امام رضا(ع) به شعر آیینی

امسال دهمین دوره‌ای بود که شب‌های شعر ملکوت هشتم برگزار شد. در این 10 سال دستاورد این شب شعر چه بوده است؟

مهدی سیم‌ریز، معاون مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، معتقد است: شب‌های شعر ملکوت هشتم یکی از برنامه‌های محوری دهه کرامت است که توانسته تأثیر زیادی بر جریان شعر رضوی داشته باشد.

دبیر برگزاری «ملکوت هشتم» در حاشیه برگزاری این شب شعر، حضور پررنگ استادان و شاعران پیشکسوت و مطرح کشور را در جشن‌های دهه کرامت یکی از وظایف مهم شب‌های شعر ملکوت هشتم عنوان کرد. 

سیم‌ریز به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه جشنواره سراسری شعر رضوی که در کرمان برگزار می‌شود، مسابقه‌ای بین شاعران جوان کشور است و شناسایی استعدادهای جوان از وظایف این جشنواره است، اما این جشنواره نتوانسته کاستی حضور استادان بزرگ شعر را در ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت از بین ببرد و شب‌های شعر ملکوت هشتم این کاستی را جبران می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف برگزارکنندگان این شب‌های شعر، گستره بیشتر شهرهای کشور و حضور شاعران بیشتر در سرایش شعر رضوی است، تأکید کرد: تلاش می‌شود در سال‌های بعد این برنامه در شهرهای بیشتری برگزار شود تا شاعران بیشتری سهم خوانش اشعار رضوی را داشته باشند.

دبیر برگزاری شب‌های شعر ملکوت هشتم با بیان اینکه معمولاً شاعرانِ حاضر در شب‌های شعر آخرین سروده‌های خودشان را روایت می‌کنند، تأکید کرد: شب‌های شعر ملکوت هشتم علاوه بر تأثیرگذاری که در ذات خود دارد، می‌تواند به گسترش شعر رضوی در میان جامعه و شاعران هم کمک کند. با توجه به آنچه در سیره امام رضا(ع) خوانده‌ایم، این امام رئوف به مسأله شعر و شاعر اهمیت زیادی می‌دادند بنابراین توجه به شعر در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

 

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.