قدس آنلاین - پروین محمدی: هر ماه حدود 400 جراحی اورژانس اعصاب شامل سکته‌ها، خونریزی‌های مغزی، تومورها، ضایعات نخاعی، ضایعات مادرزادی اطفال و... فقط در بیمارستان قائم(عج) انجام می‌شود.

کمبود تخت و نبود بخش مستقل جراحی اعصاب در مشهد

این مطلب را دکتر سمیرا ذبیحیان، فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حاشیه نشست خبری کنگره بین‌المللی جراحی اعصاب عنوان کرد و افزود: شایع‌ترین جراحی‌های اعصاب ضربه‌های مغزی در اثر تصادفات و ضربه‌ها، تومورها و خونریزی‌های مغزی (سکته‌های مغزی) است که به دو گونه خونریزی از عروق مغز و یا گرفتگی عروق اتفاق می‌افتد و در صورت اختصاص بخش مجزای جراحی عروق مغزی و تأمین تجهیزات لازم قادر خواهیم بود، از تمام کشورها بیمار بپذیریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشگام در جراحی عروق مغز است خاطرنشان کرد: تازه‌ترین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی مراکز مختلف دنیا در مشهد انجام می‌شود و یک مرکز ارجاع مناسب برای بیماران شرق کشور به شمار می‌آید.

از این رو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ظرفیت بالایی که در زمینه جراحی عروق مغزی دارد، می‌تواند با پذیرش بیمار از سایر نقاط دنیا در گردشگری سلامت نیز موقعیت لازم را کسب کند.

وی به کمبود تخت و نبود بخش مستقل جراحی اعصاب به عنوان یکی از مشکلات اشاره و تصریح کرد: به جز ضربه‌های مغزی که اورژانسی است، با وجود 26 رزیدنت این رشته تنها 24 تخت برای بیماران جراحی مغز و اعصاب داریم که یکی از مشکلات ماست که در صورت داشتن بخش مستقل می‌توانیم خدمات بیشتری به بیماران ارایه کنیم.

دکتر ذبیحیان به عنوان دبیر علمی کنگره درخصوص برگزاری این همایش علمی نیز توضیح داد: این کنگره از چهارم تا ششم آبان ماه با حضور استادان داخلی و کشورهای آمریکا، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ایرلند و اتریش توسط انجمن جراحان اعصاب ایران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حمایت شهرداری مشهد برگزار می‌شود که 150 مقاله به صورت پوستر و سخنرانی توسط استادان ایران، عربستان، ایتالیا و آلمان ارایه خواهد شد.

وی با اظهار اینکه همزمان با برگزاری کنگره بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب که به طور سالانه در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود، کنگره جراحی عروق مغز نیز برگزار خواهد شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک دانشگاه پیشگام در جراحی عروق مغزی در این همایش علمی معرفی خواهد شد.

*حضور بزرگ‌ترین جراحان اعصاب و عروق دنیا در مشهد

در ادامه دکتر حمید اعتماد رضایی، مدیرگروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کنگره جراحی عروق مغز برای نخستین بار برگزار می‌شود، یادآور شد: یکی از بزرگ‌ترین جراحان اعصاب عروق دنیا به نام «رابرت اسپلر» از انستیتو علوم اعصاب بارو در آمریکا به همراه 14 نفر از جراحان اعصاب دنیا از آمریکا و اروپا میهمان این کنگره هستند و جدیدترین دستاوردها و اطلاعات خود را در کارگاه‌های علمی و عملی این کنگره به بحث و تبادل نظر خواهند گذاشت.

وی به برنامه‌های جنبی کنگره اشاره کرد و اظهار داشت: زیارت بارگاه مطهر حضرت رضا(ع)، صرف ناهار حضرت در میهمان‌سرای آستان قدس رضوی، گردهمایی دانش‌آموختگان جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی 30 سال گذشته به عنوان پرسابقه‌ترین دانشگاه‌هایی که متخصص جراحی اعصاب تربیت کرده و قدردانی از پیشکسوتان این رشته از جمله برنامه‌های جنبی کنگره است و نمایشگاه تجهیزات پزشکی نیز با حضور نمایندگان ایرانی و خارجی در 19 غرفه تشکیل خواهد شد.

دکتر اعتماد رضایی شمار شرکت‌کنندگان کنگره را 300 نفر اعلام کرد و گفت: رشته‌های داخلی اعصاب، علوم پایه اعصاب، جراحی اعصاب، روان پزشکی، غدد داخلی، نورو رادیولوژی، گوش و حلق و بینی، جراحی سر و گردن که در این کنگره حضور دارند، از 30 امتیاز بازآموزی برخوردار خواهند شد.

وی محورهای کنگره را برشمرد و گفت: محورهای اصلی شامل جراحی عروق مغز، قاعده جمجمه و ستون فقرات است و به صورت زنده و عملی و سخنرانی و پوستر اطلاعات و دستاوردهای تازه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.