۸ تیر

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که برای استفاده از اموال مسدود شده روسیه با رئیس جمهور فرانسه به توافق رسیده است.

توافق بایدن و مکرون برای صرف اموال روسیه در حمایت از اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز (یکشنبه) گفت که با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره استفاده از سود حاصل از اموال مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین به توافق رسیده است.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا آنها درباره این موضوع صحبت کرده‌اند و به توافق رسیده‌اند یا خیر، بایدن پاسخ داد: بله و بله.

کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا در حال بررسی مصرف اموال مسدود شده روسیه در جهت حمایت از اوکراین هستند. گفته می‌شود هفته آینده در نشست کشورهای این گروه در ایتالیا قرار است درباره این موضوع بحث شود.

حدود ۲۶۰ میلیارد یورو از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در بانک‌های غربی مسدود شده است که بیشتر آن نزد اتحادیه اروپا است. اروپایی‌ها صندوقی برای اختصاص به دارایی‌های روسیه در بازسازی اوکراین تاسیس کرده‌اند.

استفاده از اموال روسیه باعث نگرانی و اختلاف برخی کشورهای غربی شده است ولی یک مقام خزانه داری ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده و شرکای آن در گروه هفت در حال روی این موضوع هستند.

کشورهای گروه هفت هم در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کردند که قصد دارند گزینه‌هایی را برای حمایت از اوکراین و بازسازی این کشور از جمله استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه را در اسرع وقت بررسی کنند. در ماه دسامبر آنها ایجاد یک پلتفرم متشکل از چندین سازمان جهت هماهنگی کمک‌های اهدایی برای بازسازی اوکراین را اعلام کردند.

اتحادیه اروپا نیز بارها اعلام کرده که اگرچه در حال بررسی امکان استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین است اما این موضوع فاقد مبنای قانونی است.

از سوی دیگر روسیه تاکید کرده است که هرگونه تلاش برای مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه یا اتباع این کشور، تحت تعریف سلب مالکیت و برخلاف قانون اساسی اروپا و قوانین بین‌المللی قرار می‌گیرد و تهدید کرده است که در صورت انجام این کار از سوی کشورهای غربی، اقدامات مقتضی و تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.