دو سه ماهی می‌شود که درگیری‌های گاه و بیگاه مرزی به‌ویژه در گذرگاه تورخم میان پاکستان و افغانستان تحت حاکمیت طالبان رخ می‌دهد؛ حال، تنش‌ها میان طرفین بالا گرفته است.

اختلاف اسلام‌آباد وکابل گُر می‌گیرد؟/ بررسی چرایی بالا گرفتن تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان

در ادامه مسیر اختلاف، پنجشنبه گذشته برخی رسانه‌ها از حملات هوایی اسلام‌آباد به مقر جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در منطقه سلالا استان ننگرهار خبر دادند؛ موضوعی که می‌تواند موجب بالا رفتن خطر جنگ بین دو همسایه شود.
محمدرضا منافی، تحلیلگر مسائل پاکستان در تحلیل اتفاقات اخیر می‌گوید: اختلاف دو کشور یک ماهی می‌شود بالا گرفته است. حمله تروریستی به سفارت اسلام‌آباد در کابل، اعلام یکطرفه پایان آتش‌بس تحریک طالبان با پاکستان و به‌ویژه ترور یکی از مقامات بلندپایه بخش اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) بر این مسئله دامن زد. پاکستان ادعا دارد از زمان تغییر حکومت در کابل، تی‌تی‌پی هم جسارت پیدا کرده و دست به اقدامات تروریستی زده که این نمی‌تواند بدون حمایت طالبان افغانستان باشد. منافی با بیان اینکه ادعای حمله هوایی اخیر از سوی پاکستان و طالبان رد شده، تصریح کرد: با وجود این، برگزاری جلسه شورای امنیت ملی پاکستان در هفته گذشته نشان داد این کشور می‌خواهد اقدامی کند و حمله‌ای از این دست در روزهای آینده محتمل است. پاکستان اکنون از نظر اقتصادی و سیاسی متزلزل است و تی‌تی‌پی هم با سوءاستفاده از این موقعیت می‌خواهد تحرکات خود را افزایش دهد. وی در مورد امکان بهره‌برداری طالبان از گروه همنام پاکستانی برای امتیازگیری از اسلام‌آباد هم گفت: پاکستان بارها از طالبان خواسته مانع انجام اقدامات تروریستی از خاک افغانستان علیه این کشور شود. اما واقعیت آن است حکومت به معنی واقعی کلمه هنوز در افغانستان شکل نگرفته و باوجود ادعای طالبان در برقراری امنیت، هر از گاهی شاهد حمله تروریستی منتسب به داعش در این کشور هستیم. این یعنی طالبان نتوانسته امنیت کامل را برقرار کند و اصلاً معلوم نیست چنین توانایی را داشته باشد. با وجود این، اینکه طالبان بخواهد از جنبش همنام پاکستانی به عنوان یک برگ امتیازگیری و فشار بر اسلام‌آباد استفاده کند دور از ذهن نیست چراکه یکی از خواسته‌های اصلی تی‌تی‌پی ایجاد حکومت بر اساس شریعت اسلامی در پاکستان است؛ همان چیزی که طالبان ادعای آن را در افغانستان دارد.
منافی البته ضمن رد این ایده که طالبان بخواهد اختلاف با همسایه جنوبی خود را به عنوان راهی برای کسب مشروعیت داخلی قرار دهد، گفت: هم‌اکنون برخی علمای شیعه افغانستان تلاش می‌کنند مردم را متحد و متقاعد کنند از طالبان حمایت کنند؛ پس این گروه نیاز به چنین قمار خطرناکی ندارد.
از سوی دیگر، طالبان نه چنان مقبولیت داخلی و نه چنان توان نظامی دارد که بتواند در مقابل ارتش قدرتمند پاکستان بایستد. طالبان می‌داند از این راه نمی‌تواند مقبولیت بخرد. امروز اقتصاد و امنیت، پاشنه آشیل افغانستان است و طالبان باید بر این دو موضوع تمرکز کند.

خبرنگار: مهدی خالدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.