بنا بر برخی پیش بینیها، با روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیاز به واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهد داشت. یعنی درآمد صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران با قیمت ۷۰ دلار باید صرف واردات بنزین شود که فاجعه آفرین خواهد بود.
شواهد نشان میدهد، با توجه به روند رشد مصرف بنزین در کشورمان اگر سیاستهای دقیق و عاجلی را در پیش نگیریم، قطعاً در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه میشویم. به زعم کارشناسان، در صورتی که روند فعلی مصرف ادامه یابد و چاره اندیشی ای نداشته باشیم، مجبور به واردات بنزین در حجم بالا و صرف منابع ارزی خواهیم شد.
علاوه بر مشکلات اقتصادی که واردات بنزین برای کشور دارد، به لحاظ سیاسی و امنیتی نیز وابسته شدن به واردات این کالای استراتژیک به نفع کشور نیست. از نظر کارشناسان، اگر به واردات بنزین وابسته شویم، این ماده به عنوان ابزاری در دست تحریم کنندگان قرار خواهد گرفت و مشکلات جدی برایمان ایجاد خواهد کرد.
به منظور رفع مشکل ناترازی بنزین، سیاستهای مختلفی را میتوانیم در پیش بگیریم. اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل، اسقاط خودروهای فرسوده، افزایش ظرفیت سی ان جی و پالایشگاهی کشور، افزایش کنترلها به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک در شهرهای کلان از جمله پیشنهادهایی است که کارشناسان مطرح میکنند.
در ادامه نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه را در خصوص مشکل ناترازی بنزین در کشور میخوانید.
قادری با اشاره به این موضوع که عوامل مختلفی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور موثر هستند، تصریح کرد: پرمصرف بودن خودروهای ساخت داخلی عامل مهمی در افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار میروند.
وی ادامه داد: ارتقای دانش فنی کشور در حوزه تولید خودرو میتواند کمک بزرگی به حل مشکل ناترازی بنزین بکند. باید تولید خودروهای با مصرف پایین در دستور کار قرار بگیرد و سیاستهای جدی در این زمینه اعمال کنیم.
وی در ادامه گفت: بخش عظیمی از اضافه مصرف بنزین در کشور به خودروهای فرسوده بازمی گردد. تعداد این خودروها در کشور زیاد است و از رده خارج کردن آنها میتواند ما را در حل مشکل ناترازی بنزین در کشور یاری دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در وهله اول باید استفاده از خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهیم و از اتکای خود به بنزین بکاهیم. همچنین لازم است تاجائیکه امکان دارد سی ان جی را جایگزین بنزین و گازوئیل کنیم و به تنوع سبد سوختی کشور بپردازیم.
وی در ادامه گفت: راهکار دیگری که میتوانیم در پیش بگیریم این است که تا محدوده مشخصی به اعطای بنزین سهمیه ای بپردازیم و مازاد بر این میزان را با قیمت آزاد در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم. به این معنا که اگر افرادی قصد دارند بیشتر از محدوده مصرف معقول و پیش بینی شده مصرف داشته باشند، آن را با قیمت واقعی بخرند.
قادری گفت: از آنجائیکه راه اندازی پالایشگاه در کشور با محدودیتهایی روبروست و نیاز به سرمایه گذاریهای کلان دارد، میتوانیم استفاده از پالایشگاههای فراسرزمینی را در دستور کار داشته باشیم. به این ترتیب، با استفاده از دانش فنی داخلی و سرمایه خارجی در پالایشگاههای فراسرزمینی به تولید بنزین میپردازیم و در صورت نیاز به واردات میتوانیم از همین منابع استفاده کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: حل و فصل مشکل ناترازی بنزین باید با جدیت پیگیری شود. در صورتی که این مشکل را حل نکنیم، به لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه میشویم. زیرا واردات بنزین نیاز به تأمین ارز دارد و بر مشکلاتمان میافزاید. از سوی دیگر، بنزین یک کالای استراتژیک است و واردات این کالا در بزنگاهها ما را با مشکل مواجه میکند.
قادری گفت: صادرات نفت به صورت خام و واردات بنزین به عنوان یک ماده نهایی و با ارزش افزوده بالا به نفع کشور نیست و برایمان عدم النفع اقتصادی بالایی دارد. از سوی دیگر، ما کشوری دارای منابع عظیم انرژی هستیم و وابسته شدن به واردات بنزین زیبنده کشورمان نیست.
نظر شما