یک کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار کارگران و کارمندان نسبت به مشاغل و اصناف مالیات بیشتری پرداخت می کنند و نشان می دهد که باید با تمرکز بر مشاغل خاص، مالیات ستانی عادلانه ای متناسب با درآمد اشخاص داشته باشیم.

مالیات ستانی عادلانه از مشاغل خاص با تکیه بر داده‌های شفاف مالی لزوم تحقق عدالت مالیاتی

به عقیده ی کارشناسان نظام مالیات گیری در ایران دچار مشکلاتی است و باید برای آن ها چاره اندیشی کرد. برخی اعتقاد دارند در حال حاضر راه های فرار مالیاتی در کشور زیاد است و دولت وظیفه دارد با ایجاد شفافیت اقتصادی و مالی در کشور راه را بر سودجویان ببندد.

واقعیت این است که الان حدود 2 و نیم میلیون فعال اقتصادی به شکل اشخاص حقوقی در کشور داریم اما فقط 300 هزار پرونده ی ارزش افزوده در دسترس است. بقیه ی افراد در حال فعالیت هستند اما خارج از روال قانونی قرار دارند. این مسائل باید چاره اندیشی شود و مالیات گیری به طرزی عادلانه در کشور پیش برود.

به زعم کارشناسان، مالیات ستانی هوشمند و مبتنی بر اطلاعات علاوه بر اینکه به افزایش درآمدهای دولت منجر می شود و بستری برای اداره ی بهتر امور به وجود می آورد، به نفع مودیانی است که شفافیت مالی دارند و قانونمند هستند.

مبنای دریافت مالیات عادلانه داده های صحیح است که تا الان نتوانسته ایم به آن دست پیدا کنیم

 سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در خصوص دریافت مالیات عادلانه در کشور به نحوی که هر کس متناسب با درآمدش مالیات بپردازد، تصریح کرد: مبنای دریافت مالیات عادلانه در کشور داده های صحیح و مستند هستند. تا الان نتوانسته ایم به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم. به همین دلیل از نظام عادلانه مالیاتی بهره مند نیستیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار کارگران و کارمندان نسبت به مشاغل و اصناف مالیات بیشتری پرداخت می کنند و نشان می دهد که باید با تمرکز بر مشاغل خاص، مالیات ستانی عادلانه ای متناسب با درآمد اشخاص داشته باشیم. نیاز است با اتکا به اطلاعات مستند در خصوص درآمد افراد، به سمت مالیات ستانی عادلانه حرکت کنیم.

این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: سامانه مودیان یکی از ابزارهایی است که می تواند در زمینه مالیات ستانی عادلانه از همگان متناسب با درآمدشان موثر باشد.

وی ادامه داد: سامانه مودیان بستری برای مالیات ستانی از همه مشاغل بر اساس درآمدشان به وجود می آورد. بنابراین، امکان فرار مالیاتی از بین می رود و کسب و کارها ملزم می شوند، متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.

غیبی پور در خصوص لزوم تمرکز امور مالیاتی بر مشاغل خاص و پردرآمد گفت: بدیهی است که صاحبان مشاغل پرسود باید مالیات بیشتری بپردازند. کسانی که درآمد حداقلی دارند از مالیات دهی معاف می شوند و دیگران متناسب با درآمدشان مالیات می پردازند.

مالیات ستانی از مشاغل خاص با تکیه بر تقاطع گیری اطلاعات مالیاتی و شفاف سازی درآمد افراد

وی ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم که کارگران و کارمندان دولتی مالیات خود را به صورت مرتب می پرداختند، اما برخی مشاغل خاص و پردرآمد از مالیات دهی طفره می رفتند. با تکیه بر تقاطع گیری اطلاعات مالیاتی و شفاف سازی درآمد افراد، زمینه این طور اقدامات را از بین می برد.

این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: به طور کلی، اطلاعات مبنای مالیات ستانی عادلانه و هوشمند در کشور هستند. هر چقدر با استفاده از سامانه ها بتوانیم به سمت مالیات ستانی مستدل حرکت کنیم، به نفع کشور است.

از غیبی پور در خصوص این موضوع که سرانه پرداختی مالیات مشاغل خاص نظیر بنگاه های املاک، طلا و جواهرفروشان، نمایشگاه های خودرو، رستوران داران و... نسبت به درآمدی که دارند، بسیار اندک است، تصریح کرد: در این زمینه برخی مشکلات وجود دارد که باید به فکر راه چاره باشیم تا بتوانیم مالیات واقعی مشاغل خاص را دریافت کنیم. راهکار مهم در این زمینه به این شکل است که با استفاده از سامانه های نوین مانند سامانه مودیان میزان درآمد افراد را به صورت مستدل احصا کنیم و بر این مبنا مالیات ستانی داشته باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: وصول درآمدهای مالیاتی دولت بر اساس اطلاعات مستدل به دولت در راستای کسری بودجه اش و اداره بهتر کشور کمک می کند. نظام معیوب مالیات ستانی به نفع کشور و مردم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.