انتخابات

۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 991851

رویکرد متفاوت کمیته انضباطی در برخورد با پرونده‌های انضباطی در جریان فصل بیست و سوم سبب شد بی‌نظمی عجیبی در فرایند برگزاری رقابت‌های لیگ برتر رخ دهد.

به گزارش قدس آنلاین، رویکرد متفاوت کمیته انضباطی در برخورد با پرونده‌های انضباطی در جریان فصل بیست و سوم سبب شد بی‌نظمی عجیبی در فرایند برگزاری رقابت‌های لیگ برتر رخ دهد، شاید اگر آن‌ها با یک نگاه یکسان و برخورد قانونی با کلیه رفتارهای خلاف قانون برخورد می‌کردند، فاجعه اخلاقی فعلی در فوتبال ایران حاکم نبود.

هرچند مدیران کمیته انضباطی در مقاطع مختلف ادعا کردند هیچ تبعیضی در برخورد با متخلفان قائل نخواهند شد، اما مرور عملکرد کمیته انضباطی نشان می‌دهد باوجود ژست رفتار یکسان با همه متخلفان در برخی پرونده‌ها مصلحت اندیشی محرزی لحاظ شده تا رکن قضایی فوتبال برخلاف آیین‌نامه‌های مصوب مجمع فدراسیون عدالت را به‌درستی به اجرا در نیاورد.

بسیاری از کارشناسان و منتقدان کمیته انضباطی اعتقاد دارند رفتار پرتناقض کمیته انضباطی نقش تأثیرگذاری در ایجاد بلبشو در فوتبال ایران به دنبال داشت تا حدی که مدیران‌عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روی آنتن زنده رسانه ملی با ادبیاتی دور از انتظار یکدیگر را خطاب قرار دهند و بذر خشونت و نفرت را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بکارند تا تبعات این توهین‌ها و ادبیات نامتعارف به شکل عجیبی در همه جای فضای مجازی دیده شود.

در حالی که اگر کمیته انضباطی رفتاری منطقی داشت هرگز چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد، اما سهل انگاری آن‌ها و مصلحت اندیشی اعضای این کمیته سبب بروز چنین اتفاقاتی شد.

حقیقت انکارناپذیری که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را رد کرد، تأثیرگذاری کمیته انضباطی در پیدایش و افزایش حجم بداخلاقی‌ها در فوتبال ایران است، اگر کمیته انضباطی به جای در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین که چند برابر دیه یک انسان بالغ است به موقع و به دور از مصلحت اندیشی تصمیم‌گیری می‌کرد امروز هرگز چنین اتفاقاتی در فوتبال ایران رخ نمی‌داد.

اما اهمال‌کاری اعضای این کمیته و تأخیر در رسیدگی به موقع با تخلفات سبب شد بازیکنان، مدیران و مربیان تصور کنند از مصونیت خاصی برخوردارند که به واسطه اسم و رسم آن‌ها یا نفوذ بی حد و وصف مدیران باشگاهشان کسی جرئت برخورد با آن‌ها را ندارد، در حالی که این اتفاقات با روح قانون سازگاری ندارد.

مطمئناً تداوم این وضعیت می‌تواند نقش فراوانی در افزایش خشونت، بالا رفتن تنش در حوزه فوتبال منتهی شود که آن‌گاه بحرانی بزرگ و عجیب سراسر فوتبال را فرا خواهد گرفت و دیگر هیچ تلاشی برای کنترل و بهبود اوضاع فایده‌ای نخواهد داشت. دقیقاً شبیه اوضاعی که در برنامه تلویزیونی دوشنبه شب رقم خورد و پرده‌های اخلاق‌مداری توسط مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به کلی دریده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.