استاد حوزه های علمیه گفت: زن و شوهری که متخلق به اخلاق نیکو باشند، یقینا زندگی سرشار محبت و موفقیت خواهند داشت.

زن و شوهر برای موفقیت در زندگی باید متخلق به اخلاق نیکو باشند

تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین نیازهای طبیعی انسان‌ها است که بسیاری از مشکلات روزمره انسان در یک خانواده سالم و ایده‌آل جبران می‌شود.

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که زندگی مشترک خود را تشکیل می‌دهند به طور متوسط خوشحال‌تر و سالم‌تر از کسانی هستند که به امر مقدس ازدواج اقدام ننموده‌اند، هرچند خانواده می‌تواند گاهی اوقات به عنوان منبع مهمی برای ایجاد تنش در زندگی فرد نیز باشد، ولی اگر معیارهای یک زندگی سالم در خانواده‌ها رعایت شود، می‌توان جلوی بسیاری از تنش‌ها را گرفت و خانواده را به تعادل رساند.

خانواده بدون از ازدواج مفهوم واضحی نخواهد داشت و این سنت حسنه به عنوان سنگ بنای نخست خانواده و عامل اساسی برای همدلی دو جوان در راستای بالندگی و پیشرفت محسوب می‌شوند.

ازدواج یک سنت تغییر ناپذیر الهی در جامعه بشری بوده و از طرفی نیاز طبیعی و فطری برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

در منطق قرآن کریم نیز ازدواج ضمن اینکه آغازگر زندگی همراه با ایثار و گذشت است، آرامش بخش‌ترین رابطه‌ها را بین زوجین فراهم می‌کند.

در آیات نورانی قرآن کریم آمده که خداوند «از جنس خود انسان‌ها برای آنها همسرانی آفرید تا در کنار آنان به آرامش و سکون برسند و بین آنها دوستی و رحمت به وجود آید». (آیه ۲۱ سوره روم)

ازدواج نه تنها آرامش روانی، تکامل اجتماعی، تعهد و ارضای غریزه جنسی را در پی دارد، بلکه توانمندی‌های نهفته درونی و استعدادها را نیز نمایان می‌سازد.

نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفتگویی را با حجت الاسلام والمسلمین «اسماعیل بهشت»، معاون پژوهشی حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

بفرمایید ازدواج در دین مبین اسلام چه جایگاهی دارد؟

خداوند متعال برای آرامش انسان در زندگی ازدواج را به عنوان یکی از اعمال و فرائض قرار داده است.

ازدواج پیوند مقدسی است که اسلام آن را به عنوان راهی برای جلب رضایت خداوند معرفی کرده که علاوه بر رحمت دنیوی، برای انسان در آخرت نیز ثواب آن لحاظ خواهد شد.

انتخاب همسر شایسته برای زندگی یک ضرورت بوده و روش خواستگاری نیز باید مبتنی بر اصول دینی باشد و انسان بر اساس معیارهای عقلی و به دور از احساسات همسر آینده خود را انتخاب نماید.

آموزه های قرآنی و روایی درباره ازدواج موفق چه نسخه ای را تجویز می کنند؟

امام صادق (ع) درباره اهمیت انتخاب همسر با انگیزه و نیت الهی، فرمودند: «إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُکِلَ إِلَی ذَلِکَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ (کافی، ج٥، ص٣٣٣) هر گاه مردی با زنی، به خاطر زیبایی یا دارایی اش ازدواج کند، به همان (زیبایی و دارایی) واگذار می شود و هر گاه به خاطر دینش با او ازدواج کند، خداوند زیبایی و دارایی نیز نصیبش می کند».

در دین مبین اسلام برای ازدواج جایگاه بسیار والایی در نظر گرفته شده که حدیث معروف پیامبر گرامی اسلام (ص) که فرمودند « النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏ » اشاره به همین جایگاه و مقام دارد.

کسی که بدون دلیل از ازدواج اجتناب کند، پیامبر اسلام (ص) او را از خود نمی داند، یا روایات دیگری مانند ما «بُنی بِناءً فی الإسلام أحبّ إلی الله عزّوجلّ من التّزویج» که ازدواج را محبوب ترین بنا نزد خداوند به شمار می آورد.

دین مبین اسلام ازدواج موفق و موثر در آرامش انسان را در چه زمینه هایی می داند؟

ازدواج بنایی است که خدای متعال ضامن اقتصاد آن شده و فرموده «از فضل خود شما را بی نیاز می کنم، یغنهم الله من فضله».

در اسلام معیارهای زیادی برای زندگی موفق بیان شده که دین داری همسر یکی از آنهاست.

دین داری همسر یکی از اصلی ترین ملاک های انتخاب همسر از دیدگاه اسلام است.

انسان متدین به خاطر آموزه هایی دینی که به آنها اعتقاد دارد سعی بر مدیریت زندگی، احترام گذاشتن به همسر و تربیت فرزندان خود بر اساس آموزه های دینی می باشد.

اخلاق نیکو که پیامبر صلوات الله و سلامه علیه آن را فلسفه بعثت خود می داند، به عنوان نسخه ای برای مدیریت زندگی از جانب دین اسلام معرفی شده است.

زن و شوهری که متخلق به اخلاق نیکو باشند، یقینا زندگی سرشار محبت و موفقیت خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.