استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران: در دولت سیزدهم پالایشگاه‌هایی که گاز ال‌پی‌جی را تولید می‌کنند افزایش یافت و به صادرات این گاز به کشورهای مختلف از جمله پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام کردیم.

افزایش صادرات گاز به پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس / صادرات ال‌پی‌جی رشد ۱۰۰ درصدی دارد

صنایع نفت و گاز کشور از اهمیت بسزایی در تأمین بودجه مورد نیاز دولت برای اداره کشور برخوردار هستند. به همین دلیل این صنایع مهم توسط دشمنان هدف تحریم‌های سخت قرار گرفتند. هدف این بود که جلوی صادرات نفت و گاز کشور گرفته شود و به اصطلاح تحریم‌کنندگان، اقتصاد کشور فلج شود.

 بر اثر سیاست‌گذاری‌های صحیح در دولت سیزدهم توانستیم صادرات نفت را طی سه سال گذشته به میزان قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک کنیم. افزایش ۴ برابری صادرات نفت کشور در شرایط تحریم باعث درگیری سناتور آمریکایی با وزیر امور خارجه این کشور شد. پاسخ‌های بلینکن به تد کروز در واقع مهر تأییدی بر این موضوع بود که تحریم‌ها کارآیی نداشته‌اند و واشنگتن نیز توان مقابله با دولت شهید رئیسی را برای صادرات نفت خام نداشته است.

بسیاری بر این عقیده‌اند که استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در کنار به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه و فراتر از آن، نقش موثری در افزایش تولید و فروش نفت و گاز کشور داشت.

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی که به افزایش قابل توجه صادرات نفت و گاز کشور در شرایط تحریم منجر شد، در ادامه می‌خوانید.

مرادی در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی در شرایط تحریم تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دولت شهید رئیسی طی سه سال گذشته، افزایش تولید نفت خام کشور به میزان ۶۳ درصد بوده است. با وجود اینکه تحت تحریم قرار داشتیم و دسترسی کشور به اقلام راهبردی مورد نیاز صنایع نفت و گاز محدود بود، این نتیجه به دست آمد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قبل از روی کار آمدن آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور، میزان صادرات نفت خام کشور بسیار کم بود. در دوران ایشان، شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات بودیم که آمار قابل اعتنایی است.

مرادی گفت: در خصوص حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها، روندی از قبل از دولت سیزدهم آغاز شده بود که در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی سرعت گرفت. به ویژه، اقداماتی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب طرح تولید بار اول صورت گرفت، اهمیت زیادی داشت.

وی ادامه داد: زمانی که بنده در مجلس هفتم به عنوان نماینده حضور داشتم، از پایگاه‌های فناوری دانشگاه تهران و برخی دانشگاه‌های دیگر بازدید داشتم و مشخص بود که روندی در بهره‌گیری از علم و دانش در کشور شروع شده است.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: توجه ویژه دولت سیزدهم به بهره گرفتن از دستاوردهای دانش بنیانی در شرایط تحریم به افزایش ۴ و نیم برابری شرکت‌های دانش بنیان منجر شد که نتایج مثبتی برای کشور به ویژه در حوزه نفت و گاز داشت.

مرادی گفت: روندهایی که در حوزه پتروشیمی در کشور از قبل از دولت سیزدهم شروع شده بود، در دولت ایشان با روند کارآمد و کارسازی ادامه پیدا کرد. این واحدهای صنعتی که در اقصا نقاط کشور تأسیس شده‌اند، به کمک اقتصاد کشور آمدند.

وی ادامه داد: گاز ال‌ پی‌جی یک نوع سوخت با کیفیت به شمار می‌رود که نسبت به سی‌ان‌جی برتری دارد و در قالب کپسول‌هایی عرضه و صادر می شود. در دولت سیزدهم پالایشگاه‌هایی که این نوع گاز را تولید می‌کنند افزایش یافت و به صادرات گاز ال‌پی‌جی به کشورهای مختلف از جمله پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام کردیم. به نحوی که صادرات گاز ال‌پی‌جی کشور به میزان ۱۰۰ درصد نسبت به قبل در دولت سیزدهم افزایش یافت.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 0
    احتمالا به قطر گاز صادر کردند!