انتخابات

نماینده دهاقان و شهرضا در مجلس: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم اهتمام ویژه¬ای به موضوع کاهش اتکا به نفت و افزایش تکیه بر درآمدهای مالیاتی داشتند. اخذ عادلانه مالیات عامل اصلی جلوگیری از استقراض بودجه‌ای دولت سیزدهم از بانک مرکزی و کنترل رشد نقدینگی شد.

اخذ عادلانه مالیات عامل اصلی جلوگیری از استقراض بودجه‌ای دولت سیزدهم از بانک مرکزی

اصلاح نظام مالیاتی کشور در دولت سیزدهم با جدیت در دستور کار قرار گرفت. طی سالیان طولانی، کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی مورد تأکید مقام معظم رهبری بود. این موضوع در برنامه­های توسعه و سندهای بالادستی نیز مورد تأکید قرار داشت و جزو سیاست­های کلان کشور به شمار می­رفت، اما اقدام عملی در این زمینه صورت نمی­گرفت.

شهید رئیسی که مرد عمل بود، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را در دستور کار قرار داد. به منظور برداشتن اتکا از درآمدهای نفتی در بودجه باید منابع جایگزینی تعریف می­شد. سیاست دولت سیزدهم در این زمینه مقابله با فرار مالیاتی و تمرکز بر مالیات­ستانی حقه از همگان بود.

به واسطه اقداماتی که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، درآمدهای مالیاتی دولت در سال گذشته از 800 هزار میلیارد تومان گذشت. به پشتوانه این درآمدها، کاهش اتکا به نفت را در بودجه داشتیم.

نظرات حبیب قاسمی، نماینده دهاقان و شهرضا را در مجلس شورای اسلامی در ادامه می­خوانید.

قاسمی در خصوص اقدام دولت سیزدهم مبنی بر اصلاح نظام مالیاتی کشور و تلاش در راستای دریافت مالیات حقه از همگان تصریح کرد: بدیهی است که این سیاست دولت سیزدهم اقدام خوبی بود که به اجرا گذاشته شد. تجربه به ما ثابت کرده است که گذاشتن تمامی تخم­مرغ­ها در یک سبد برایمان مشکلاتی را ایجاد می­کند. وابستگی صرف به درآمدهای نفتی مشکلاتی برای کشور دارد و باید به سمت تنوع­بخشی به منابع درآمدی کشور حرکت کنیم.

وی ادامه داد: درآمدهای نفتی تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تحریم و مسائل اینچنینی قرار می­گیرند و منابع با ثباتی برای بودجه­ریزی به شمار نمی­روند. به همین دلیل، انتقال اتکا از درآمدهای نفتی به درآمدهای مالیاتی اقدام مناسبی به شمار می رود.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سال 1387 به صورت آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین قانون تجمیع عوارض شد. مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی خودش را ثابت کرده است. به همین دلیل، بهره بردن از آن در کشور ما نیز در دستور کار قرار گرفت.

قاسمی گفت: مبانی قانونی که برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و افزایش تکیه بر مالیات پیش­بینی شده بود، مثل سایر فرازهای برنامه توسعه محقق نشد. در دولت سیزدهم این موضوع با شدت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و پیگیری شد.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم اهتمام ویژه­ای به موضوع کاهش اتکا به نفت و افزایش تکیه بر درآمدهای مالیاتی داشتند. هوشمندسازی نظام مالیاتی، مصرف مالیات برای مردم،  مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه­های خالی و دیگر موارد پیگیری شد. بنابراین، درآمدهای مالیاتی کشور رشد قابل توجهی طی سال­های گذشته داشت. اخذ عادلانه مالیات عامل اصلی جلوگیری از استقراض بودجه‌ای دولت سیزدهم از بانک مرکزی و کنترل رشد نقدینگی شد.

وی در ارتباط با سهم بالای مالیات در منابع بودجه و تحقق 108 درصدی آن از محل مبارزه با فراریان مالیاتی بزرگ که بستری برای کاهش استقراض از بانک مرکزی و شبکه بانکی در دولت سیزدهم فراهم کرد و توانستیم رشد نقدینگی را در کشور کنترل کنیم، تصریح کرد: مالیات­ستانی عادلانه و صحیح که بر بستر سامانه­های نوین صورت می­گیرد و به مقابله با فرار مالیاتی مبادرت می­کند، بسیار مفید است. اقداماتی که در دولت سیزدهم در زمینه مقابله با فرار مالیاتی صورت گرفت، بسیار اثرگذار بود و گام­های مثبتی در این زمینه برداشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.