انتخابات

مشهد کلانشهری با مسائل متعدد از جمله میزبانی در امر زیارت است که با آغاز به کار دولت چهاردهم مسیر جدید را می‌تواند بر خود ببیند.

دولت جدید «زیارت» را امر ملی بداند

به گزارش قدس خراسان، مشهد کلانشهری با مسائل متعدد از جمله میزبانی در امر زیارت است که با آغاز به کار دولت چهاردهم مسیر جدید را می‌تواند بر خود ببیند؛ مسیری که در ایجاد آن، نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نقش اساسی دارند و با مطالبه یکصدای خود می‌توانند بیش از پیش به تسهیل این مسیر کمک کنند. 

نگاه ملی به مشهد ضرورتی اجتناب ناپذیر است

حسنعلی اخلاقی امیری به عنوان یکی از پنج نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند: مشهد مقدس از کلانشهرهایی است که در یک سال ۲۵ تا۳۰میلیون رفت و آمد زائر را به خود می‌بیند که حدود ۴میلیون نفر از آن‌ها زائران خارجی هستند. بنابراین اقتضای چنین حضوری، تقویت زیرساخت‌های مشهد است. این شهر ممکن است برای ۳ میلیون مجاور مشهد امکاناتی داشته باشد؛ اما باید تأکید کرد امروز مردم مشهد بخشی از بهره‌برداران زیرساخت‌های این شهر هستند. 
وی می‌گوید: مشهد در حوزه حمل و نقل درون و برون‌شهری، فرودگاه و قطارشهری با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و مشکلات زیادی در حوزه تخت بیمارستانی و آلودگی هوا دارد. بنابراین داشتن نگاه ملی به شهر مشهد یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که هم مدیران شهری باید چنین نگاهی داشته باشند و هم در کشور نمایندگان مجلس و مدیریت استان برای مسئولان کشور این مورد را به خوبی تشریح کنند.

پیروز دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی مشهد در تکمیل توضیحات خود می‌افزاید: مشهد امروز با حضور زائران، در بخش حمل و نقل با استانداردهای این حوزه فاصله دارد. شاید اگر می‌خواستیم در حوزه حمل و نقل درون‌شهری  موفق باشیم، باید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد؛ اما امروز تنها حدود هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرودگاه مشهد فرودگاه درآمدزایی برای دولت بوده؛ اما نیازمند توسعه است و باید هر چه سریع‌تر به سمت شهرک فرودگاهی حرکت کنیم. مصوبه قطار برقی تهران-مشهد وجود دارد و باید زودتر به مرحله اجرا برسد و عملیاتی شود. آزادراه حرم تا حرم با اینکه مصوبه دارد و بخشی از کار انجام شده؛ اما در پیچ و خم مصوبه تأمین اعتبارات مانده و این موارد بی‌شک برای مشهد ضرورت دارد و ما نمایندگان باید به دنبال تحقق آن‌ها باشیم. 

اخلاقی امیری چالش‌های مشهد را فراوان می‌داند و می‌گوید: همان‌طور که در ایام انتخابات مطرح شده، چالش‌های مشهد زیاد است. افزون بر اینکه در حوزه زیرساخت‌ها کمبود وجود دارد، بحث حاشیه شهر از معضلات جدی مشهد به شمار می‌رود. مردم این بخش از شهر، مردمی متدین، انقلابی و هوشمند هستند؛ اما امکاناتی که در این سال‌ها در حوزه مدیریت شهری و مدیریت کشور برای حاشیه شهر لحاظ شده، بدون در نظر گرفتن عدالت در منابع توزیعی بوده و عقب‌ماندگی در حاشیه شهر در بحث اقتصادی وجود دارد. این مورد را حتماً باید در کنار حل مسائل حمل و نقل، آلودگی هوای مشهد و تسهیل زیارت به عنوان یکی از نمادهای مهم ارتقای فرهنگی در سطح کشور از رئیس‌جمهور آینده و هیئت وزیران پیگیری کنیم و به عنوان نماینده حتماً این مسائل را پیگیری می‌کنم.

ضرورت حل و فصل مسائل مشهد با نگاه ملی

نماینده چند دوره مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مسائل مشهد را متفاوت از سایر شهرها می‌داند و می‌گوید: مطالبه ما از رئیس‌جمهور آینده این است که مشهد یک شهر یا یک کلانشهر در کنار سایر شهرها نیست؛ بلکه شهری است که مأموریت‌های ویژه‌ای برای حضور میلیونی زائران دارد. بنابراین اگر این شهر بخواهد مأموریتش را انجام دهد، باید مسائلش با یک نگاه ملی حل و فصل شود.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر تشریح می‌کند: وقتی در حال توسعه زیرساخت در مشهد هستیم یعنی مشکلات مردم در کل کشور را حل می‌کنیم و حل مسائل مربوط به این شهر، تنها مربوط به مردم مشهد نیست و باید با یک نگاه ویژه این مطالبات زیرساختی انجام شود.

ضرورت  راه‌اندازی اتوبان حرم تا حرم و قطار سریع‌السیر تهران-مشهد

علی‌اصغر نخعی راد دیگر نماینده مردم مشهد و کلات درباره مطالبه از رئیس‌جمهور آینده در حوزه مسائل مشهد می‌گوید: سالانه دست‌کم ۲۰میلیون زائر از تمام کشور به مشهد می‌آیند و حداقل یک و نیم تا دو روز ماندگاری دارند. هر چند باید این رفت و آمد زائران به مشهد افزایش پیدا کند و به عنوان یک فرصت ویژه برای این شهر و کل کشور مطرح ‌شود؛ اما همین امر موجب شده امکانات شهر مشهد و استان برای پذیرایی کافی نباشد. زمانی خدمات کافی به شایستگی به زائران می‌رسد که این شهر را ملی ببینیم تا از امکانات ملی هم برای تحقق میزبانی شایسته استفاده کنیم. 

وی ضمن تأکید بر رسیدگی به مسائل مشهد می‌افزاید: ضرورت دارد نخستین موضوعی که رئیس‌جمهور آینده درباره مشهد در دستور کار خود قرار می‌دهد، راه‌اندازی اتوبان قم-مشهد یا اتوبان حرم تا حرم و قطار سریع‌السیر تهران-مشهد باشد؛ زیرا این اتوبان می‌تواند رفت و آمد زائران را تسهیل کند تا با امنیت و سلامت، حجم زائری که به شهر مشهد می‌آید، افزایش پیدا کند. برای ما دردآور است که به دلیل ناهمواری جاده و مشکلات مسیر، تعداد زیادی از زائران محترم‌ در مسیر حرم مطهر رضوی دچار حادثه جاده‌ای شوند و این دو موضوع کمترین خواسته‌هایی است که از رئیس‌جمهور آینده داریم.

بودجه‌های زیارتی و فرهنگی  موجود برای مشهد درخور این کلانشهر نیست

در پاسخ به این پرسش که چرا نگاه دولت به زیارت باید ملی باشد، 
احسان عظیمی راد نماینده مردم مشهد و کلات می‌گوید: مشهد پایتخت معنوی ایران و جهان اسلام است. این کلانشهر سالیانه خیل عظیمی از زائران را به خود می‌بیند؛ اما با این وجود بودجه‌های زیارتی و فرهنگی در نظر گرفته شده در خور کلانشهر مشهد نیست. 

وی ادامه می‌دهد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای امر زیارت نیاز به بودجه مناسب دارد و مسئولان برای حضور ۵۰میلیون زائر در مشهد برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما این موارد با تحقق بودجه و بودجه‌بندی همخوانی مناسبی ندارد. براساس ماده ۱۲ قانون پنجم توسعه قرار بود هر سال ۲۰۰میلیارد تومان برای این امر اختصاص پیدا کند که محقق نشده و کارگروه ملی زیارت هم نتوانسته در این زمینه به دستاوردی برسد. بنابراین مشهد نیازمند نگاه ملی است و نمایندگان مجلس به ویژه پنج نماینده مشهد و سایر نمایندگان استان در تحقق بودجه زیارت نقش اساسی دارند. 

با نزدیک شدن به ۸ تیر ماه شاهد جدی‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کشور هستیم. فارغ از اینکه قرار است با انتخاب مردم چه کسی به عنوان رئیس‌جمهور به مدت چهار سال انتخاب شود، آنچه اهمیت دارد پاسخ به مطالبات جدی مردم به ویژه در شهر مشهد به عنوان یک شهر زیارتی است به نحوی که مردم این شهر و ایران این پاسخ و توجه را درک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.