انتخابات

روز گذشته وبگاه خبری تحلیلی «میدل ایست آی» در گزارشی با نقل گفته‌ای از مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از رایزنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با مقامات عربستان سعودی در راستای مسلح کردن حوثی‌های یمن به موشک‌های کروز خبر داد.

تجهیز یمن به موشک‌های روسی چقدر جدی است؟ / پاتک خاورمیانه‌ای پوتین به تک بایدن و نتانیاهو

به گزارش قدس آنلاین، برمبنای این نوشته، پوتین از عربستان سعودی برای مسلح کردن حوثی‌های یمن به موشک‌های کروز اجازه خواسته و این مسئله مقامات دفاعی و اطلاعاتی ایالات متحده را از این نظر نگران کرده که حمله احتمالی اسرائیل به لبنان، موجب  واکنش جبهه مقاومت شود و گسترش همکاری‌های نظامی این محور با روسیه را تقویت کند.

در همین زمینه ویلیام آشر، تحلیلگر ارشد سابق خاورمیانه در سیا، به میدل ایست گفت: اگر اسرائیل به درون لبنان حمله کند، احتمالاً موجب تعمیق بیشتر روابط نظامی حزب‌الله با روسیه در راستای کمک مسکو به حزب‌الله به منظور دفاع از خود خواهد شد.
البته این گزارش، همکاری روسیه با عناصر محور مقاومت را پیشینه‌دار دانسته، چنان‌که  در ماه نوامبر، وال استریت ژورنال گزارش داد گروه شبه نظامی روسی واگنر قصد دارد سیستم دفاع هوایی روسیه را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دهد.

مسکو درصدد برقراری توازن قوا

تجهیز یمن به موشک‌های روسی چقدر جدی است؟/ پاتک خاورمیانه‌ای پوتین به تک بایدن و نتانیاهو


حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس در تشریح این وضعیت ضمن بیان اینکه شرایط در جنگ اوکراین تبدیل به یک تقابل حیثیتی شده، گفت: پوتین هم تلاش می‌کند به هر شکل ممکن توازن را در رابطه با آمریکا و غرب در جنگ با اوکراین برقرار کند؛ در حالی که آمریکایی‌ها و به‌طور مشخص جهان غرب به اوکراین کمک می‌کنند و شاید علت اساسی که پوتین چنین درخواستی را برای در اختیار قرار دادن موشک‌های کروز به یمنی‌ها به عربستان داده در راستای تلاشی برای تغییر معادلات به سوی مسکو و تحت فشار قرار دادن رقبای غربی برای پایان بخشیدن به تقابل در اوکراین و حمایت از اوکراین باشد.

لاسجردی افزود: به هرحال پوتین از ۱۰ سال گذشته یعنی از دور دوم حضور در کرملین به دنبال این بوده به هر شکلی در منطقه خاورمیانه و آفریقا که زمانی حیاط خلوت آمریکا و غرب بوده، حوزه نفوذ ایجاد و جای پای خودش را در این مناطق محکم کند؛ منطق ذهنی پوتین این است اگر بتوانند در خاورمیانه و در میان کشورهای عربی اسلامی چند جایگاه مناسب پیدا کنند و از این طریق بر آبراه‌ها و یا لوله‌های نفت و حوزه انرژی تسلط یابند، به‌طور حتم می‌توانند فشار لازم را در بزنگاه‌های بحرانی همچون جنگ اوکراین به غرب وارد کنند.

اوکراین، مقصد پیشنهاد مسکو به ریاض
کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد:  اگر محتوای گزارش اخیر میدل ایست آی صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد این پیشنهاد را باید در رابطه با جنگ اوکراین قلمداد کنیم؛ از این منظر که پوتین می‌خواهد از برگ‌های برنده دیگر استفاده کند تا بتواند جنگ اوکراین را با یک نتیجه مناسب به پایان برساند.

وی افزود: اگرچه پوتین توانسته کریمه و بخش‌هایی از شرق اوکراین را تصرف کند، اما به هرحال پرونده این جنگ همچنان باز است و گذر زمان، نیروها را فرسایشی می‌کند و مسکو مجبور خواهد بود هزینه مضاعفی را در ادامه متحمل شود. بنابراین به نظر می‌رسد این اقدام از این رو اتفاق افتاده که پوتین می‌خواهد یک روزنه  و یا راه در رویی برای حفظ موازنه در جنگ اوکراین پیدا و رقابتش با آمریکا را همچنان حفظ کند.

کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که چرا عربستان تاکنون از این اقدام سر باز زده، تأکید کرد:  به‌طور مشخص بن‌سلمان تلاش می‌کند تخم‌مرغ‌هایش را در سبد آمریکا نگذارد و به همین خاطر در پروژه‌های مختلف با چینی‌ها، روس‌ها و اروپایی ها کار می‌کند. نکته دوم که می‌تواند بسیار مهم باشد این است بن‌سلمان هم با توجه به مجموعه رفتارهایی که در دو سال گذشته داشته، بی‌میل نیست از عناصر موجود در منطقه برای فشار به آمریکا برای اینکه نشان دهد در منطقه پایگاه‌ها و نیروهایی هستند که می‌توانند منافع آمریکا را تهدید کنند، استفاده کند و امتیاز بگیرد.

دلایل مسکو برای ارائه پیشنهاد تسلیح یمن

داریوش درویشی، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز با اشاره به اینکه تأکید گزارش بر این مسئله است که روسیه تلاش می‌کند در جنگ مقاومت با اسرائیل دخالت کند، اظهار کرد: البته مسکو برای این اقدام دو دلیل مهم دارد؛ نخست به دلیل حمایت‌های این رژیم از اوکراین در جنگ با روسیه بتواند از این طریق با آمریکا تسویه حساب کند و دوم، تل‌آویو از طرح در اختیار قراردادن سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت آمریکایی به اوکراین حمایت کرده بود و این تهدیدی برای روسیه بود و مسکو از این طریق درصدد گرفتن انتقام از اسرائیل برآمده است؛ البته روسیه پیش از این نیز با نزدیک شدن به محور مقاومت در سوریه گام‌های مهمی در راستای اعمال فشار به تل‌آویو برداشته است. 

ریاض پیشنهاد مسکو را اجابت خواهد کرد؟
درویشی در مورد رویکرد عربستان در قبال این پیشنهاد نیز تصریح کرد: باید گفت بن‌سلمان پس از تقابل با یمن دریافته جنگ توسعه را باخته است و به این نتیجه رسید در شرایط تنش‌زای منطقه‌ای نمی‌تواند طرح‌های توسعه خود را پیش ببرد و از این رو به سمت توافق با ایران، صلح با عراق و یمن، پایان تحریم قطر و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قدم برداشت. در این پازل بن‌سلمان تلاش می‌کند از هرگونه تنش‌زایی، چه با مذاکره، چه با مخالفت کردن و چه با هر شیوه دیگری به هر نحوی مقابله کند؛ چنان‌که در بحث غزه مشاهده می‌کنیم با هر شیوه‌ای اعم از مطرح کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل، اعمال فشار بر آمریکا و تل‌آویو درصدد پایان دادن به این تنش است، چون نمی‌خواهد این تنش به سراسر منطقه گسترش پیدا کند.

کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: به نظر نمی‌رسد با چنین رویکردی ریاض درخواست مسکو را برای در اختیار قرار دادن موشک‌های کروز اجابت کند، چرا که هرگونه تنش‌زایی و تسلیح کشورهای منطقه می‌تواند پروژه‌های عربستان را با خطر بالقوه مواجه کند و برافروختن آتش در منطقه منجر به فرار سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد و دود آن مستقیماً به چشمان عربستان خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.