پیشنهاد سردبیر

اردوی جهادی یکی از ارکان تربیتی دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا (ع) واحد ۱۴ است و اهداف پیدا و پنهان زیادی را از برگزاری آن در تربیت نوجوانان دانش‌آموز دنبال می‌کنند.

  اردوهای جهادی و تربیت اسلامی دو ابزار کلیدی برای توسعه مناطق محروم

تابستان امسال هم یک‌بار دیگر از فرصت مغتنم تعطیلات برای برپایی یک اردوی جهادی استفاده کردند و دانش‌آموزان پایه دهم تازه‌وارد دبیرستان از همان بدو ورود طرح انگیزشی و معرفتی اردوی جهادی روستای حریم آباد مشارکت داده شدند تا به بهانه ساخت یک سقف روی سر خانواده‌ای کم‌بضاعت، در حقیقت شخصیت دانش‌آموزان را با مصالح تربیتی و عقیدتی بسازند و تربیت کنند.

 
 سقفی برای آسایش یک خانواده می‌سازیم
 مردادماه است و تیغ آفتاب از همان دقایق اول روز، آزاردهنده است ظهر که می‌شود دیگر دقیقه‌ای هم ایستادن زیر آفتاب را نمی‌توان تحمل کرد، چه رسد به بنایی.
 ۱۰، ۱۵تایی از بروبچه‌ها، توی حیاط خاکی منزل دست‌به‌کار ساخت‌وساز هستند، مثل همه جهادگران، با لباس خاکی، دستی به بیل گرفتند و با دستی هم آجر و سیمان جابه‌جا می‌کنند تا هر چه زودتر سقفی را بالای سر یک خانواده گرفتار دیگر بالا ببرند.
امیرعلی دادآفرید یکی از پایه دهمی‌های واحد ۱۴ است، از دلیل حضورش در این کار خداپسندانه برایمان گفت: توی اردوی جهادی و کنار بروبچه‌های هم‌سن‌وسال، خدمت به مردم لذت زیادی دارد.
وی تأکید کرد: قطعاً اردوهای عمرانی در تابستان تجربه سختی است ولی تحمل می‌کنیم. چون می‌دانیم اینجا دست کسی را بگیریم، آن دنیا امام زمان (عج) هم به کمک ما می‌آیند ودستمان را خواهند گرفت.مسئولیت‌ها در این اردو تقسیم شده و کار، گروهی و منظم جلو می‌رود.
دو نفر مسئول ملات درست کردن هستند، یکی مسئول جابه‌جایی آجرها و دیگری کنار استادبنا سیمان‌ریزی می‌کند، یکی هم مثل رزمنده‌های پشت جبهه، مسئول تدارکات و تأمین شربت و آب خنک شده تا بچه‌ها زیر گرمای آفتاب سرپا بمانند و کار نخوابد.
حتی کم‌سن و سال‌ترین بچه گروه که فرزند یکی از جهادگران است، بیکار ننشسته و هر چند دقیقه، نوای مداحی موبایلش را که از بلندگو در فضای حیاط پخش می‌شود عوض می‌کند که انرژی و جو معنوی اردو بالا بماند.
فضای بسیار صمیمانه‌ای بین جهادگران نوجوان حکم فرماست و بچه‌ها با ذوق و شوق کنار هم کار می‌کنند.
از یکی دیگر از دانش آموزان درباره دلیل انتخاب اردوی جهادی به جای تفریح و استراحت در تعطیلات جویا شدم، گفت: این که بدانی سقفی برای خانواده‌ای می‌سازی، خیلی شوق و ذوق دارد. جایی را می‌سازیم که قرار است به‌زودی اعضای یک خانواده دور هم جمع شوند و راحت زندگی کنند. این کمک، باقیات الصالحات است.

 
 انتظار از آینده‌سازان بیشتر است
 «ورودی پایه دهم واحد ۱۴ هستم. ۹ سال است که در مدارس امام رضا (ع) تحصیل می‌کنم یعنی از کلاس اول تا الان. روزهای ثبت نام و ورودم به واحد ۱۴، با آغاز این اردوی جهادی هم زمان شد و برای حضور در جمع بچه‌های جهادی اعلام آمادگی کردم تا اولین فعالیت جهادی را در همین تابستان تجربه کنم.» یکی دیگر از دانش آموزان جهادگر اردوی حریم آباد است و از دلایل جهادی شدنش برایمان گفت: آمدم تا به وسع خودم خدمتی برای آبادانی کشورم انجام بدهم. ما آینده‌سازان کشور هستیم پس توقع از ما بیشتر است که قدمی برای هم‌وطنانمان برداریم.
 از او پرسیدم؛ «۹ سال تحصیل در مدرسه امام رضا (ع) چه آورده‌ای برای شما داشته است؟» در جواب گفت: مدارس امام رضا (ع) مدارس بسیار خوبی هستند، از لحاظ آموزشی و مخصوصاً از لحاظ تربیتی. خیلی روی تربیت بچه‌ها کار می‌کنند. روحیه کار فرهنگی و جهادی را در دانش آموزان پرورش می‌دهند تا ان‌شاءالله به‌زودی بازوی کمکی برای انقلاب و کشورمان باشیم. معتقدم بزرگی کار مهم نیست؛ حتی اگر به کوچکی برداشتن سنگی در این مسیر مفید باشم، کار خودم را کرده‌ام.


 درس‌هایی از کلاس جهاد و خدمت به خلق
 درس‌های ارزشمندی از زندگی در فضای جمعی اردوهای جهادی برای تربیت انسان نهفته است. اینجا فقط دانش آموزان و معلمان مدرسه امام رضا (ع) نبودند که به نیت خیرخواهی از خانه و استراحت خود زده بودند.
همه دست‌اندرکاران این اردو که به همت گروه جهادی شهید ابراهیم هادی دور هم جمع شده بودند، کاملاً رایگان در خدمت بندگان خدا بودند.
در میان استادبنا و جوشکار و کارگران ساختمانی، دکتر سعید قدمگاهی که متخصص چشم‌پزشکی بود بیشتر جلب نظر می‌کرد که هزینه‌های اردو و ساخت منزل را تأمین می‌کرد و با لباس و رفتار خاکی از بقیه جهادگران شناخته نمی‌شد و حاضر به مصاحبه و معرفی هم نبود ولی درباره‌اش می‌گفتند، اهل شهر درود در همان حوالی است و چند سالی می‌شود که بی‌نام و نشان هر کاری از دستش برمی‌آید، برای کمک به محرومین زادگاهش انجام می‌دهد.

مدیر و مربیان تربیتی دبیرستان هم پا به پای دانش آموزان در اردو حضور دارند و کار یدی دوشادوش امور تربیتی اتفاق می‌افتد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین مدبر معاون پرورشی دبیرستان، لبه پشت‌بام نشسته و ظرف خاک و سیمان را با کمک بچه‌ها بالا و پائین می‌برد.
در فرصت استراحت ظهر، از او درباره اهداف برگزاری اردوهای جهادی در این دبیرستان معارفی پرسیدم، پاسخ داد: یکی از اصلی‌ترین ثمرات جامعه توحیدی، نفی طبقات اجتماعی است، لذا هرگونه ساختار که به طبقاتی شدن جامعه بینجامد قطعاً با حقیقت توحید در تضاد است یا به فرمایش امام رضا (ع) با حقیقت کلمه «لا اله الا الله» در تقابل است.
وی در ادامه اضافه کرد: گروه جهادی مدرسه معارف امام رضا (ع) با هدف تسری معارف ولایت امام رضا (ع) از ۴ هفته پیش وارد روستاهای حریم آباد از توابع شهرستان نیشابور و کلاته عرب‌ها از توابع شهرستان جوین شدند تا پس از احداث ۶ منزل دیگر در مناطق روستایی، این بار هم سهمی در خدمت به خانواده‎های کم برخوردار داشته باشند. خدمتی که بی‌منت و با نیت رضای خدا و امام رضا (ع) آغاز شده است، هرچند در ظاهر ساخت‎وساز یک منزل است ولی پشت آن، انتقال حقایقی از جامعه توحیدی پنهان است. خدمت در اردوهای جهادی، فرصت آمادگی نوجوانان دانش‌آموز برای خدمت در میادین بزرگ‎تر، زیر پرچم حکومت امام زمان (عج) است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.