یک مطالعه جدید هشدار می دهد که بسیاری از افراد غیر سیگاری دارای گره های ریه هستند که با سرطان ریه مرتبط است.

گره های ریوی دلیل ابتلا به سرطان غیر سیگاری ها

به گزارش مدیسن نت، بر اساس سی تی اسکن قفسه سینه که بر روی بیش از ۱۰۴۰۰ فرد ۴۵ ساله و بالاتر انجام شد، حدود ۴۲ درصد از افراد غیرسیگاری یا سیگاری‌های سابق حداقل دارای یک گره ریه بودند که توده کوچکی از بافت متراکم است که ممکن است سرطانی باشد.

به گفته محققان، علاوه بر این، حدود ۱۱ درصد از شرکت‌کنندگان گره‌های ریوی بزرگ‌تری به اندازه ۶ تا ۸ میلی‌متر داشتند که نیاز به بررسی دقیق پزشکی دارد.

دکتر «رزمارین ولگنتارت»، محقق ارشد و پروفسور تصویربرداری قلب در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در هلند، گفت: «نتایج نشان داد که هر چه افراد مسن‌تر باشند، احتمال آن ها برای داشتن گره‌های ریوی بیشتر و گره‌های بزرگ‌تر بیشتر است.»

محققان خاطرنشان کردند که مردان بیشتر از زنان دارای گره‌های ریوی و ندول های متعدد هستند.

ولگنتارت تاکید کرد که بیشتر گره‌های ریه سرطانی نبودند.

وی در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «بروز سرطان ریه در این جمعیت بسیار کم، ۰.۳٪، است که نشان می‌دهد اکثر گره‌های مرتبط بالینی در یک گروه غیرسیگاری خوش خیم هستند.»

به گفته محققان، با این حال، وجود این گره‌ها نیاز به اسکن‌های پیگیری و معاینه تحت دستورالعمل‌های فعلی غربالگری سرطان دارد.

این نتایج نشان می‌دهد که دستورالعمل‌های غربالگری سرطان، که بیشتر بر اساس داده‌های افراد سیگاری است، ممکن است منجر به بسیاری از معاینات پیگیری غیرضروری در افراد با خطر کم سرطان ریه شود.

به گفته محققان، با توجه به اینکه نرخ سیگار کشیدن در کشورهای غربی رو به کاهش است، به روز رسانی این دستورالعمل‌ها مهم خواهد بود.

به گفته انجمن ریه آمریکا، علاوه بر سرطان، گره‌های ریه می‌توانند ناشی از آلودگی هوا، بیماری‌های التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری‌های عفونی مانند سل باشند.

این انجمن می‌گوید: گره‌های ریه در افراد غیرسیگاری اغلب زمانی پیدا می‌شوند که یک فرد برای برخی مشکلات سلامتی دیگر، مانند تصادف رانندگی، عکس اشعه ایکس یا سی تی اسکن دریافت می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.