سازمان هواشناسی در جدیدترین اطلاعیه خود با صدور هشدار زرد رنگ نسبت به «فعالیت پایدار موسمی» و «افزایش گرادیان فشاری» در برخی استان‌ها از فردا تا سه‌شنبه هفته آتی خبر داد.

هشدار زرد هواشناسی؛ فعالیت ناپایداری‌های موسمی از فردا تا سه‌شنبه

سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت ناپایداری‌های موسمی به ویژه در ساعات بعدازظهر و در روز شنبه، ۳ شهریور خبر داد. بر اساس این هشدار، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتا شدید تا شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

زمان این هشدار از روز شنبه، ۳ شهریور آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه، ۶ شهریور ادامه دارد. شمال اردبیل، شمال آذربایجان غربی، لرستان، جنوب مرکزی، شمال و شرق خوزستان، جنوب شرق ایلام، ارتفاعات مازندران، هرمزگان، جنوب کرمان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه‌جنوبی فارس طی روز شنبه، ۳ شهریور و شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات در استان های مازندران، البرز و تهران، جنوب مرکزی، لرستان، جنوب همدان، شمال خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال چهارمحال بختیاری، غرب اصفهان، جنوب فارس و هرمزگان نیز طی روز یکشنبه، ۴ شهریور ماه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

همچنین مازندران، ارتفاعات در استان های تهران و البرز، شمال سمنان، شمال چهارمحال بختیاری، شرق لرستان و جنوب همدان طی روز سه‌شنبه، ۶ شهریور تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

براساس این مخاطره، احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال وجود دارد.

سازمان هواشناسی به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکانهای مسقف ، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به گرادیان فشاری هشدار داد. بر این اساس، وزش باد شدید تا نسبتا شدید با گردوخاک، در نواحی مستعد با توفان گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک (در شرق کشور) پیش‌بینی می‌شود.

زمان هشدار از روز شنبه، ۳ شهریور آغاز و روز سه‌شنبه، ۶ شهریور به پایان می‌رسد.

خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق و جنوب سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، شمال کرمان، شمال فارس، قم، مرکزی، جنوب تهران، کرمانشاه، کردستان، قزوین طی روز شنبه و همچنین نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، شمال و شرق کرمان، شمال فارس، قم، قزوین، جنوب تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، غرب خوزستان طی روز یکشنبه، ۴ شهریور تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق سمنان، شمال و شرق کرمان، یزد، کردستان، آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه، ایلام، غرب خوزستان طی روز دوشنبه، ۵ شهریور؛ و همچنین مناطق خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان، ایلام، نیمه شرقی اصفهان، شمال فارس، کرمانشاه، البرز، قم، جنوب تهران طی روز سه‌شنبه، ۶ شهریور تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

بر اساس این مخاطره، احتمال گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال وجود دارد.

سازمان هواشناسی به منظور جلوگیری از خطرهای احتمالی، پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درِ سالن‌های پرورشی را توصیه می‌کند.

گفتنی است هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.