رئیس دانشگاه خواجه نصیر گفت: بخش قابل توجهی از وقت من به جای اینکه در برنامه‌ریزی برای توسعه علم و فناوری صرف شود، صرف این می‌شود که برنج گران شد و گوشت گیر نمی‌آید.

دغدغه رئیس دانشگاه پژوهش است؛ یا تهیه گوشت و برنج؟!

بر اساس تبصره بخش الف ماده ۹۹ برنامه هفتم توسعه کشور؛ بودجه و اعتبارات سالانه دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی سازمان باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که حداقل پانزده درصد اعتبارات برای امور پژوهشی و حداقل پنج درصد اعتبارات برای امور فرهنگی پیش‌بینی و واگذار شود.

برنامه هفتم توسعه، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷ اجرا خواهد شد و این به آن معناست که امسال نیز بودجه دانشگاه‌ها باید به نحوی اختصاص یابد که دانشگاه‌ها بتواند حداقل ۱۵ درصد برای امور پژوهشی و ۵ درصد برای امور فرهنگی صرف کنند.

دکتر امیررضا شاهانی، رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پاسخ به اینکه در حال حاضر آیا اختصاص این مبالغ قابل اجرا هست یا خیر گفت: صادقانه و به صراحت باید بگویم که واقعیت این است که دوستان یک مقرراتی تصویب می‌کنند، ولی نمی‌گویند که این مبالغ از کجا باید تامین شود.

وی با اشاره به سابقه خود در ریاست دانشگاه خواجه نصیر و مشکلات تامین هزینه‌های غذای دانشجویی گفت: در یک سال و چند ماه گذشته بخش قابل توجهی از وقت من به جای اینکه در برنامه‌ریزی برای توسعه علم و فناوری، آموزش و پژوهش دانشگاه صرف شود، صرف این می‌شود که برنج گران شد، گوشت گیر نمی‌آید و غیره! در اجلاس روسای دانشگاه‌ها پیشنهاد دادم که وزارت علوم وارد این موضوع شود و از وزارت صمت مجوزهای لازم برای تهیه مواد اولیه غذای دانشجویی را بگیرند تا دانشگاه‌ها تک تک به دنبال تامین این موارد نباشند.

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات اداری و معاملات مالی و اداری، اولویت نخست ما در دانشگاه این است که مسائل رفاهی دانشجویان از جمله تغذیه و خوابگاه دانشجویان را رفع کنیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه دانشگاه صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود، گفت: وقتی چنین هزینه‌هایی وجود دارد، من به عنوان رئیس دانشگاه این ۵ درصد و ۱۵ درصد را از کجا باید تامین کنم؟

وی اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم که به این عدد نزدیک شویم ولی اگر واقعاً می‌خواهیم این موضوع محقق شود، باید برای آن برنامه‌ریزی انجام شود.

شاهانی درباره هزینه در مباحث فرهنگی گفت: بحث فرهنگی موضوع گسترده‌ای است. مثلاً اگر ما یک جلسه برگزار کردیم و در آن ناهار هم دادیم، ناهار هم ذیل مسائل فرهنگی می‌نشیند؟ واقعیت این است که این مسائل کار فرهنگی نیست. اگر دنبال ایجاد تحول هستیم باید ردیف بودجه مشخصی جداگانه در نظر بگیریم و دانشگاه هم موظف باشد تنها در همان بخش آن را هزینه کند. باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی انجام داد.

وی افزود: در وزارت علوم در دولت سیزدهم اقدامات خوبی مانند ایجاد سامانه‌های مختلفی از جمله سامانه فرنما، فرنامه و... صورت گرفت؛ ولی محتوای جدی‌تری نیز باید وجود داشته باشد که این سامانه‌ها را بتواند تغذیه کند.

شاهانی در پایان گفت: در قانون عنوان شده ۱۵ درصد هم برای پژوهش هزینه شود؛ ان شاالله که می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.