فصل دوم برنامه «طریق» به تهیه‌کنندگی محمدحسین سعادتی و کارگردانی محمد پیوندی که این شب‌ها حوالی ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه یک می‌رود تا دو روز پس از اربعین ادامه دارد.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه اربعینی شبکه یک سیما/ «طریق»؛ راوی قصه‌های اربعین

به گزارش قدس آنلاین، این فصل از برنامه به گفت‌وگوهایی از جنس اربعین حسینی با حضور میهمانانی که هر کدام قصه‌های مرتبطی برای گفتن دارند، اختصاص یافته است. میهمانان این برنامه را گروه‌های مختلف فعال در حوزه اربعین تشکیل می‌دهند. 
محمدحسین سعادتی، تهیه‌کننده برنامه «طریق» با بیان اینکه فصل اول این برنامه که شهریور پارسال روی آنتن رفت، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد به خبرنگار ما می‌گوید: معمولاً برنامه‌هایی که برای اربعین ساخته می‌شدند برنامه‌هایی گفت‌وگومحور و گزارش‌محور در لوکیشن کربلا بودند. ایده ما این بود برنامه‌ای ویژه اربعین بسازیم و دکوری شبیه به «طریق» را طراحی  کنیم تا در آن قصه‌ها و ماجراهایی شنیدنی درباره اربعین گفته شود و این اتفاق در یک فضای استودیویی بیفتد. 
او درباره روند سوژه‌یابی و انتخاب میهمان‌های برنامه توضیح می‌دهد: دو ماه پیش از تولید برنامه، پنج گروه سوژه‌یابی را به مناطق مختلف کشور فرستادیم و با توجه به ارتباطاتی که داشتیم سوژه‌ها را شناسایی کردیم. پس از معرفی سوژه‌ها به تیم سردبیری، با هر کدام از آن‌ها گفت‌وگوی تصویری داشتیم تا داستان و نقطه عطف زندگیشان را بشنویم و روایت‌هایشان راستی‌آزمایی شود. عده‌ای که داستان‌هایی شنیدنی و جذاب داشتند به دفتر برنامه دعوت شدند، تیم کارگردانی و سردبیری با آن‌ها صحبت کرد و خروجی نهایی به عنوان میهمانان برنامه روبه‌روی دوربین نشستند.
او با تأکید بر اینکه قصه و روایت افراد از چهره بودن یا نبودنشان مهم‌تر بود، خاطرنشان می‌کند: برای ما داستان‌های جذاب و شنیدنی، اولویت داشت تا اینکه از چهره‌های شناخته شده و سلبریتی‌ها دعوت کنیم که این روزها در بسیاری از برنامه‌ها باب شده است. 

گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه اربعینی شبکه یک سیما/ «طریق»؛ راوی قصه‌های اربعین
محمدحسین سعادتی


 دام خرافه در برنامه‌سازی مذهبی
سعادتی درباره دام خرافه‌گرایی در برنامه‌سازی مذهبی و چگونگی مصونیت «طریق» از این آسیب می‌گوید: برخی از سناریوها و داستان‌هایی که می‌شنیدیم چون مابه‌ازای خارجی نداشت، نمی‌پذیرفتیم و روی این موضوع حساسیت و دقت داشتیم مثلاً کسی خوابی دیده بود یا می‌گفت به او الهام شده؛ با توجه به اینکه اعتقاد داریم خواب رؤیای صادقه است ولی اینکه روایت‌ها را بر مبنای خواب و الهام انتخاب کنیم را اتفاق درستی نمی‌دانستیم به همین دلیل خودمان این صافی را گذاشتیم؛ حتی یکی از داستان‌ها را نپذیرفتیم و جلو دوربین نیاوردیم.
وی با بیان اینکه میهمانان با حضور در این برنامه قصه‌هایی درباره تأثیر امام حسین(ع) بر زندگیشان را تعریف می‌کنند، می‌گوید: سعی کردیم کسانی به برنامه دعوت شوند که روایت‌هایشان ساده و قابل فهم باشد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. در سه مرحله با سوژه‌ها مصاحبه کردیم و راستی‌آزمایی انجام دادیم. یکسری تصاویر و اطلاعات از آن‌ها گرفتیم تا حرف‌هایشان مستند باشد.
این تهیه‌کننده با تأکید بر اینکه محوریت «طریق» قصه‌های اربعین است، خاطرنشان می‌کند: این برنامه راوی قصه آدم‌هایی است که ماجراهایی شنیدنی از این اتفاق بزرگ دارند و اربعین، نقطه عطفی در زندگی آن‌ها و تغییر مسیرشان شده است. 
سعادتی با بیان اینکه بازخوردهای برنامه بسیار خوب بوده، خاطرنشان می‌کند: همان طور که مردم از گردهمایی بزرگ اربعین استقبال می‌کنند و در شرایط سخت آب و هوایی به کربلا می‌روند، برنامه‌های مرتبط با اربعین و امام حسین(ع) هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. به همین دلیل سال گذشته مدیر شبکه یک در مراسم قدردانی از سازندگان فصل اول «طریق» پیشنهاد ساخت فصل دوم را به ما داد. 
او یادآور می‌شود: سامان گوران میهمان یکی از قسمت‌های اخیر برنامه بود که این قسمت در فضای مجازی بسیار دیده شد و بازخوردهای زیادی داشتیم. عده‌ای حتی نمی‌دانستند تلویزیون چنین برنامه‌ای دارد و پس از وایرال شدن بخشی از مصاحبه سامان گوران تحت تأثیر قرار گرفتند و پیگیر تماشای آن شدند. 

 باید همه سلیقه‌ها را دید
تهیه‌کننده طریق درباره انتخاب مجید یراق‌بافان به عنوان مجری این برنامه می‌گوید: می‌خواستیم مجری مسلط و اهل دل باشد یعنی علاوه بر اینکه چهره‌ای شناخته شده برای مردم باشد با حال و هوای اربعین و امام حسین(ع) ارتباط قلبی داشته و خودش اربعین را درک کرده باشد. مجید یراق‌بافان هر ساله به گردهمایی بزرگ اربعین می‌رود و این آیین و راهپیمایی آن را درک کرده است، گاهی روضه می‌خواند، دانش و درک خوبی نسبت به واقعه کربلا دارد و در اجرای برنامه‌های  مذهبی هم مسلط و توانمند است.
سعادتی درباره فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی برنامه‌سازی مذهبی در تلویزیون توضیح می‌دهد: یکی از تهدیدها، نگاه سنتی مدیران است اینکه مدیران سازمان تأکید دارند تولیدات مذهبی باید چارچوب‌های خاصی داشته باشد بنابراین مواجهه محتاطانه‌ای نسبت به نوآوری و خلاقیت در این حوزه دارند.  به باور برخی از مدیران سیما، شکل سنتی برنامه‌سازی که ۱۰سال پیش وجود داشته باید ادامه پیدا کند در حالی که سلیقه مخاطب امروز تغییر کرده است. 
او تأکید می‌کند: باید متناسب با ذائقه و نیاز نسل جدید، برنامه‌سازی کنیم تا آن‌ها برنامه‌هایی با موضوعات مذهبی و اعتقادی را دنبال کنند وگرنه مخاطبانی که دهه‌هاست تلویزیون می‌بینند تکلیفشان مشخص است. در تولیدات مذهبی باید همه سلیقه‌ها را دید و از ساخت کارهای کلیشه‌ای با چارچوب‌های منسوخ شده فاصله گرفت. 

گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه اربعینی شبکه یک سیما/ «طریق»؛ راوی قصه‌های اربعین



 سازمان یک ریال برای ساخت «طریق» هزینه نکرد
آیا این سعه صدر در مدیران صدا و سیما برای پذیرش خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی مذهبی وجود دارد؟ این تهیه‌کننده جوان پاسخ می‌دهد: به نظرم با گروه جدیدی که در تلویزیون مستقر شده‌اند، تحقق این امر محتمل‌تر است و برنامه‌های مذهبی با سر و شکل به‌روزتری ساخته می‌شوند؛ ضمن اینکه این تغییرات هم بایستی به آرامی رخ دهد تا مخاطب این نوآوری و خرق عادت را پس نزند. 
سعادتی با اشاره به مشکل کمبود بودجه در برنامه‌سازی مذهبی خاطرنشان می‌کند: نگاه مدیران سازمان به ساخت برنامه‌های مذهبی، تولیداتی ارزان‌قیمت است و این برنامه‌ها را در فهرست تولیدات دقیقه نودی قرار می‌دهند، یعنی هم بودجه محدود و هم زمان کم در حالی که نمی‌توان با پول و زمان کم، تولید بزرگی انجام داد. 
او یکی از راه حل‌های پیش رو را جذب خیر و بانی برای این تولیدات دانسته و می‌گوید: «طریق» یک برنامه ۱۰۰درصد مشارکتی است یعنی صدا و سیما یک ریال برای ساخت آن هزینه نکرده است و بودجه آن از بیرون تأمین می‌شود. اگر قرار بود این برنامه با بودجه‌های اندک سازمان ساخته شود با چنین کیفیتی تولید نمی‌شد چون در ردیف بودجه سازمان چنین رقم‌هایی برای تولید یک برنامه مذهبی استودیویی نیست.
سعادتی با بیان اینکه عده‌ای از خیران نذر فرهنگی دارند و در راستای اشاعه فرهنگ حسینی بانی ساخت چنین برنامه‌هایی می‌شوند، عنوان می‌کند: برنامه ما هم بانی‌محور است و هیئت «رهسپاران عصر ظهور» که سالانه ۲۵هزار نفر را به صورت رایگان به کربلا می‌برد، بانی ساخت «طریق» شده است یعنی علاوه بر اینکه عده‌ای را رهسپار کربلا می‌کند، بسیاری از دل‌ها را نیز با این برنامه تلویزیونی به سوی کربلا می‌فرستد. 
او در پایان یادآور می‌شود: امیدواریم طریق جزو برنامه‌های ثابت اربعینی تلویزیون باشد و فصل‌های بعدی آن هم ساخته شود تا از توفیق خدمت به مردم در راه اشاعه آموزه‌های حسینی بی‌نصیب نمانیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.