انگلیس با این اقدام نمایشی نمی تواند همکاری و همدستی خود با رژیم صهیونیستی در جنایات غزه را پاک کند و یا با خالی کردن شانه از مسئولیت در شورای امنیت سازمان ملل رفتار جنایتکارانه این رژیم را نادیده بگیرد.

وقتی انگلوساکسون‌ها نگران حقوق فلسطینی‌ها می شوند! بررسی تاثیرات اقدام انگلیس در تعلیق ۳۰ مجوز صادرات سلاح برای رژیم اشغالگر

در حالی که کم کم به یک سالگی جنگ غزه نزدیک می شویم و در این زمان پیش چشم جهانیان بیش از ۵۰ هزار فلسطینی در اثر حملات صهیونیست‌ها کشته یا ناپدید شده اند، انگلیس به عنوان یکی از حامیان اصلی تل آویو در اقدامی دیر هنگام از تعلیق ۳۰ مجوز صادرات سلاح برای رژیم اشغالگر خبر داده است. «دیوید لامی»، وزیر امور خارجه این کشور در حالی تعلیق صادرات تجهیزات مرتبط با بالگرد و پهپاد به اسرائیل «به دلایل انسانی» را اعلام کرده که در عین حال وی اذعان کرد که این تصمیم تأثیری بر امنیت رژیم نخواهد گذاشت. به گفته خود او چنین اقدام به معنای تحریم تسلیحاتی تل آویو نیست و جنگندهای اف ۳۵ را شامل نمی‌شود.

در مجموع دولت انگلیس ۳۵۰ مجوز صادرات سلاح برای تل آویو صادر کرده است که از این میان تنها ۳۰ مجوز به حالت تعلیق در می‌آیند. بر این اساس به گفته کارشناسان، گام لندن تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر همکاری‌های نظامی طرفین ندارد و تنها حربه ای است که حزب کارگر به وسیله ان موج اتهامات حامیان فلسطین علیه انفعال دولت در جنگ غزه را مدیریت کند. انگلیس کمتر از یک درصد از تسلیحات مورد نیاز تل آویو را تأمین می‌کند. آمریکا بزرگترین حامی رژیم به شمار می‌رود و در میان کشورهای اروپایی، آلمان با تأمین ۳۰ درصد از تسلیحات تل آویو، در جایگاه نخست قرار دارد.

قدس در گفت و گو با حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در فرانسه و آلمان، آثار و تبعات اقدام اخیر لندن را به بحث گذاشته که در ادامه می خوانید.

جناب آصفی؛ تحلیل شما از اقدام انگلیس چیست؛ تحریم تسلیحاتی تل اویو توسط لندن چه معنایی دارد؟

اقدام دولت کی‌یر استارمر در تعلیق ارسال ۳۰ مجوز سلاح برای رژیم صهیونیستی آن هم در حالی که بسیاری از تسلیحات تهاجمی را شامل نمی شود بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شباهت دارد و به اعتقاد من هیچ تأثیری در جنگ غزه  به همراه نخواهد داشت. این تعداد تنها یک دهم از صادرات سلاح انگلیس به تل آویو است و از سوی دیگر دیوید لامی وزیر خارجه انگلیس به مقامات رژیم صهیونیستی تعهد داده که این تصمیم هیچ تأثیری بر امنیت اسرائیل نخواهد گذاشت! این در حالی است که امروز شرایط در غزه بسیار اسف بار و تأسف انگیز است و جنایات رژیم صهیونیستی در رفح، غزه و حتی کرانه باختری سر به رسوایی در رسانه های بین المللی زده و این می تواند تأثیر منفی بر روی کشورهای همسو و حامی مالی، نظامی و تسلیحاتی اسرائیل شود و شاید بخشی از تصمیم لندن هم به همین ترس از بی اعتباری جهانی باز می گردد و نه نگرانی از تبعات انسانی جنگ غزه. انگلستان بعنوان متحد نزدیک رژیم صهیونیستی ناچار شده با این اقدام نشان دهد با رفتار اشغالگران در غزه مخالف است .

پس به نظر شما این اقدام انگلیس نوعی فریب افکار عمومی در جهان است؟

بله؛ تصمیم لندن بیشتر در جهت تطهیر سیاست های غلط طی ۱۱ ماه جنگ غزه و راضی نگاه داشتن بخشی از افکار عمومی داخلی و و بهبود وجه جهانی است و گرنه در عرصه میدانی هیچ تأثیری نخواهد داشت. این درحالی است که ماه هاست فعالان مدنی و حقوقدانان و شماری از نمایندگان مجلس انگلیس درباره مشارکت داشتن در نسل کشی فلسطینیان و نقض آشکار قوانین بین المللی با تداوم صدور جنگ افزار به اسرائیل هشدار دادند، اما لندن تا کنون توجهی به این هشدارها نکرده بود.

نباید از یاد برد که ارتش انگلیس نقش فعالی در جنگ غزه به ویژه در حوزه جاسوسی و اطلاعاتی به نفع تل اویو بازی می کند. این در حالی است که امروز توازن قوای نظامی میان حماس و صهیونیست ها به هیچ عنوان با یکدیگر قابل مقایسه نمی باشد چراکه رژیم از بیشتر کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا کمک های مالی، نظامی، تسلیحاتی و تجاری دریافت می کند ولی حماس با دست و پای بسته و تنها با جان، گوشت و خون در میدان در برابر رژیم تا دندان مسلح ایستاده و همین ایمان شکست ناپذیرمقاومت فلسطین  باعث شده نتانیاهو نتواند با گذشت نزدیک به یکسال به هیچ کدام از دست آوردهای خود در غزه برسد.

مقامات صهیونیستی تصمیم لندن را ناامید کننده خوانده اند؛ تحلیل شما دراین باره چیست؟

خوب طبیعی است دولت نتانیاهو درباره این اقدام موضع گیری کند اما اقدام انگلیس رفتاری ریاکارانه و عوام فریبی است که بیشتر برای راضی کردن افکار جریجه دار شده مردمی گرفته شده و گرنه اگر واقعأ لندن تمایل دارد پاک سازی قومیتی و نسل کشی در غزه پایان یابد باید بعنوان عضو دائم شورای امنیت از خود در برابر اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در طول یازده ماه اخیر در غزه ابتکار عمل نشان می داد بصورتیکه بسیاری از قطعنامه های  ارسالی علیه اسرائیل در شورای امنیت را وتو نمی کرد و با یک اقدام موثر، قانونمندو بشر دوستانه بر روی این رژیم برای پایان جنگ و آتش بس فشار مضاعف می آورد.

لذا انگلیس با این اقدام نمایشی و لغو ۳۰مجوز ارسال سلاح نمی تواند همکاری و همدستی خود با رژیم صهیونیستی در جنایات غزه پاک کند و یا  با خالی کردن شانه از مسئولیت در شورای امنیت سازمان ملل رفتار جنایتکارانه این رژیم را نادیده بگیرد.

احتمال تبعیت دیگر کشورهای غربی از تصمیم لندن و محدود کردن ارسال سلاح برای اشغالگران چقدر قابل تصور است؟

در این باره تردید وجود دارد چراکه آنها شاید فعالیت های خود را همانند انگلیس محدود کنند اما اقدامی که باعث شود آینده رژیم صهیونیستی  به خطر بیفتد را قطعا انجام نخواهد داد. این درحالی است که اگر تنها ۲۴ ساعت آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و دیگر همپیمانان غربی و منطقه ای رژیم صهیونیستی حمایت خود را از تل آویو بردارند این رژیم در برابر محور مقاومت به زانو در خواهد آمد. امروز نزدیک به یکسال است که رژیم صهیونیستی بی وقفه مردم غزه را بمباران می کند و بیش از ۵۰ هزار شهید و مناپدید در این شهر بر جای مانده ولی هیچ یک از حامیان غربی اسرائیل که خود بعنوان عضو شورای امنت در سازمان ملل هستند اقدامی هرچند کوچک برای مردم فلسطین انجام نداده اند و اقدامات جدی و تبلیغاتی آنها در تحریم سلاح به اسرائیل بیشتر منجر به تدابیر دو پهلو و غیر موثر در کارزار میدانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.