قدس آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موضوع ترافیک ، آمد و شد ، ایمنی و انضباط را مهمترین دغدغه دولت و مردم در دنیا و به ویژه در کلان شهر ها دانست و گفت: خط قرمز پلیس راهور در جهت فرهنگسازی ترافیک است.

با روش های سنتی موضوع ترافیک حل نمی شود /۴۰ درصد راههای کشور به سیستم هوشمند مجهز شده اند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، سردار سرتیپ اسکندر مومنی امروز در پنجمین نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلان شهرهای کشور، افزود: ترافیک موضوعی همگانی، عمومی و جهانی است که در حل آن مردم، دستگاه اجرایی و رسانه ها باید حضور جدی داشته و همکاری کنند.

وی از تردد بیش از 16 میلیون خودرو در کشور خبر داد و اظهارداشت: در سال 80 بیش از 4 میلیون خودرو در کشور وجود داشت اما این آمار با توجه به افزایش جمعیت و تقاضا در سال جاری به بیش از 16 میلیون خودرو افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه دیگر امکان کنترل فیزیکی و سنتی جاده ها وجود ندارد ، تصریح کرد: در دنیای امروز کشوری وجود ندارد که در ساماندهی ترافیک از فناوری های روز استفاده نکرده باشد.

وی تاکید کرد: کنترل کامل و صددر صد با استفاده از سیستم های هوشمند ، رفتار های رانندگان را تغییر و نهادینه می کند.

مومنی به تفاهم نامه مشترک میان پلیس راهور و سازمان راهداری اشاره کرد و گفت : سامانه کنترل هوشمند ترافیک 4 هزار کیلومتر دیگر از جاده‌های کشور تحت پوشش سیستم هوشمند قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تا سال آینده 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش سیستم هوشمند قرار خواهند گرفت، بیان داشت:‌ پیش بینی می شود نصب دوربین های هوشمند کاهش 30 تا 40 درصدی تصادفات را ظرف سه یا چهار سال آینده داشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اضافه کرد: باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها استفاده کنیم و از طیف‌های مختلف برای کاهش خسارات رانندگی بهره ببریم.

وی تصریح کرد: پنجمین نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلان شهرهای کشور از تخصصی ترین جمع هایی است که نتایج خوب آن را می توان در آینده ای نزدیک در خیابان های شهر مشاهده کرد.

مومنی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشور ها جریمه کردن از اختیارات دستگاه قضایی است، بیان کرد: در کشور ما این اختیار به پلیس راهور داده شده است و پلیس راهور این اختیار را دارد که متخلفان را بر اساس قانون مجازات کند؛ بنابراین می طلبد که دقت زیادی در کار داشته باشد که خوشبختانه با انعقاد این تفاهم نامه این تعامل به وجود آمده است و هریک از سازمان ها بر وظایف خود واقف هستند.

وی گفت : امروزه برای اعمال قانون و افزایش ایمنی استفاده از تکنولوژی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و قطعا با روش های سنتی موضوع ترافیک حل نمی شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: به زودی تفاهم نامه ای به منظور نصب دوربین های هوشمند ثبت تخلفات درون شهری با وزارت کشور امضا و این دوربین ها به تمام شهرها تعمیم داده خواهد شد.

وی یادآور شد: متن اولیه این تفاهم نامه آماده است و به زودی به امضای پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور خواهد رسید.

مومنی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد از راههای کشور به سیستم هوشمند مجهز هستند و با رعایت بیش از ۹۰ درصد مردم نسبت به مقررات راهنمایی و رانندگی بعد از ۵ الی ۶ ماه حداکثر تخلف از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. 

وی با اشاره به اینکه اگر تکالیف و حقوق مردم رعایت نشود هرگز ترافیک سامان داده نمی شود، گفت: به هر حال مردم تکالیفی دارند که اگر انجام ندهند جریمه می شوند اما در مقابل حقوقی مثل خودرو ایمن، راه ایمن، سیستم امداد و نجات و درمان ایمن هم دارند .

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: رویکردی که پلیس راهور در سالجاری دارد این است که علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش حوادث وسوانح ، به رعایت  حقوق شهروندی نیز توجه کامل داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش خودروها در آلودگی هوا نیز اشاره کرد و با اعلام اینکه میزان آلایندگی خودروهای تولیدی در کشور بسیار زیاد است ، گفت:اگر وضعیت ‌آلایندگی خودروها استاندارد سازی شود تاثیر بسیار چشمگیر‌تری از طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا دارد.

مومنی اظهار داشت: در حال حاضر 10 میلیون خودرو در حمل و نقل کشور وجود دارد که باید تصمیماتی برای کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون خودروهای تولیدی در کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۱۸ لیتر مصرف بنزین دارند ، ادامه داد: این در حالی است که باید این رقم به هشت لیتر کاهش یابد که قطعا این امر می‌تواند در کاهش میزان آلودگی هوا مؤثر باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تاکید کرد: باید به جایی برسیم که خودروها دیگر آلایندگی نداشته باشند.

وی در ادامه به بحث خودروهای فرسوده و ضرورت خروج آن‌ها اشاره کرد و اظهارداشت: قطعا دستگاه‌های متولی باید در این خصوص با جدیت بیشتری وارد عمل شده و موضوع را پیگیری کنند، از سوی دیگر خودرو‌ها نیز باید با استاندارد آلایندگی یورو۴ برابر مصوبه دولت تولید شوند که در این خصوص نقش دستگاه‌های متولی مشخص است.

مومنی همچنین با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی خروج خودروهای فرسوده در سال جاری، گفت: قطعا اگر موضوع آلودگی هوا برای مسؤولان اهمیت دارد، باید گره‌های موجود را رفع کنند.

وی در رابطه با تردد خودروهای فرسوده در سطح کشور بیان داشت: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار خودرو فرسوده در کشور تردد می کنند که متاسفانه روند خروج این خودورها و چرخه حمل و نقل بسیار کند بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه بیمه می تواند در افزایش احساس امنیت تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: نقش بیمه در جهت احساس امنیت بی بدیل است و بیمه گذار در صورتیکه اطمینان پیدا کند که هزینه ای که پرداخت می کند را هنگام حادثه سریع دریافت می کند احساس امنیت بیشتری خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه صنعت بیمه متعلق به خودش نیست و باید همپای مردم پیش رود ، اضافه کرد: صنعت بیمه همانند پلیس نقش مهمی را در انضباط، ایمنی و آرامش مردم دارد و باید تلاش کنیم ظرفیت ها برای خدمت به مردم افزایش یابد.

مومنی با اشاره به اینکه پلیس از تردد خودروهای فاقد بیمه نامه در شهرها و جاده ها جلوگیری می کند، گفت: قانونگذاری که این قانون را وضع کرده است در ماده بعد این قانون شرکت های بیمه گذار را موظف کرده است که در کنار پلیس قرار بگیرند اما متاسفانه میزان حضور شرکت های بیمه ای برای بیمه گذاری خودروها در جاده ها به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد واگر پلیس می خواهد این کار را انجام بدهد و در کنار پلیس حاضر شود این حضور وظیفه قانونی اش است.

وی تاکید کرد: همانگونه که رانندگان وقتی قصد بیمه کردن خودرو خود را دارند با صدها مغازه 4 متری صدور بیمه رو به رو می شوند باید برای گرفتن خسارت هم به همین تعداد دفتر پاسخگویی و انجام امور وجود داشته باشد چرا که بر اساس قانون بیمه باید در کنار پلیس قرار گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اضافه کرد: ما متولی فراهم کردن تسهیل برای آهن و خودرو نیستیم بلکه امکانت را برای انسانها فرهم می کنیم .

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بيان اين‌كه معاينه فني خودرو‌ها خط قرمز پليس است، گفت : متاسفانه در بحث معینه فنی خودروها سیستم یکپارچه ای وجود ندارد .

وی خاطرنشان كرد : قطعاً داشتن معاينه فني خودروها براي سلامتي راننده و سرنشينان خودروها در نظر گرفته شده است .

مومنی با بیان مصوبه هیات دولت در سال 84 برای سوخت خودروها نیز گفت: طبق مصوبه سال 84 هیات دولت قرار شد از سال 84 استاندارد یورو 2، در سال 89 استاندارد یورو ۳،‌ در سال 90 استاندارد یورو 4، در خصوص تولید خودروها و عرضه سوخت رعایت شود اما متاسفنه علیرغم اینکه باید امسال بنزین یورو 5 می داشتیم هنوز مهلت ها تمدید می شوند و این به صلاح مردم نیست.

وی در پایان با بیان اینکه در حوزه مباحث حمل و نقل و ترافیک  در کلانشهر اصفهان اقدامات ارزنده ای انجام شده است ، اظهارامیدواری کرد با مشارکت و همفکری مردم موضوع انضباط ، ایمنی در آمد و شد به نقطه مطلبوبی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.