قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه : گره‌های سیاسی انتخاب رئیس‌جمهور لبنان پس از دو سال که این کشور بدون رئیس دولت اداره می‌شود هر روز محکم‌تر و سخت‌تر می‌شوند. اکنون این موضوع به یک بحران جدی و نزاع سخت میان گروه‌های سیاسی در لبنان بدل شده که صف آرایی اصلی آن‌را در یک سو جریان ۱۴مارس و «المستقبل» به رهبری «سعد حریری» و گروه ۸مارس به رهبری حزب‌الله تشکیل می‌دهد.

گره کور انتخاب رئیس‌جمهوردر بیــروت

 شکست 14مارس در برابر حزب‌الله
جریان سعد حریری که از سوی غرب و کشورهای عرب منطقه همچون عربستان سعودی حمایت می‌شود «سمیر جعجع» رهبر فالانژهای لبنان و حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» و از متحدان خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده بود که بدلیل اتهامات تروریستی علیه وی با واکنش شدید احزاب لبنانی مواجه شد. محکومیت‌های او برای دستور قتل‌عام در طول جنگ داخلی 1975 تا 1990 و اتهاماتش در زمینه قتل رشید الکرامی نخست‌وزیر اسبق لبنان و قتل رهبر حزب ملی گرایان آزاد و خانواده‌اش موجب شد تا با مخالفت احزاب لبنانی در رقابت برای ریاست‌جمهوری روبرو شود. بدنبال این اتفاق سعد حریری در اقدامی عجیب و مشکوک حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رهبر حزب المرده و از نیروهای نزدیک به 8 مارس و حزب‌الله اعلام کرد که ناظران آن‌را تلاشی برای ایجاد شکاف در جبهه مقابل تفسیر کرده‌اند و سمیر جعجع به حمایت از «میشل عون» نامزد حزب‌الله و گروه 8 مارس برخاست. اگرچه اکنون گروه 14 مارس بار دیگر موضع خود را تغییر داده و از فرنجیه روگردان شده است و حاضر نیست بصورت علنی از او حمایت کند و در حال حاضر بدلیل نداشتن گزینه‌ای مورد قبول دیگران و شکست در انتخابات شوراها تنها در مسیر انتخاب رئیس جمهور کارشکنی می‌کند و با هر گزینه‌ای به مخالفت بر می‌خیزد. «مسعود اسداللهی» تحلیلگر مسایل منطقه در این باره می‌گوید: اقدام الحریری در اعلام حمایت از سلیمان فرنجیه به جای سمیر جعجع مانوری بود از سوی وی که با هدف بر هم ریختن صفوف جریان ۸ مارس انجام شده است. ضمن اینکه حمایت از فرنجیه که خانواده‌اش بدست نیروهای جعجع کشته شده‌اند ضربه سختی به وی در میان مسیحیان لبنان بود، لذا جعجع هم برای تلافی و احیای وجهه خود موضع خود را تغییر داده و از میشل عون حمایت کرد.
وی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در واقع باید گفت که صفوف هر دو جبهه به هم ریخته است. این غیرقابل انکار است که صفوف ۱۴ مارس و همچنین ۸ مارس به هم ریخته است. در جبهه ۸ مارس «نبیه بری» از سلیمان فرنجیه حمایت می‌کند و از صفوف ۱۴ مارس، سعد الحریری و جنبلاط هم از سلیمان فرنجیه حمایت می‌کنند. بر عکس، سمیر جعجع از جریان ۱۴ مارس از میشل عون حمایت می‌کند و حزب‌الله و جریان ۸ مارس هم از میشل عون حمایت می‌کند. بنابراین صفوف به هم ریخته ‌است.

 طرح نبیه بری برای خروج از بحران
در ماه‌های اخیر البته موجی از فشارهای خارجی بر حزب‌الله نیز بوجود آمده تا کفه این ترازوی سیاسی را به نفع جریان حریری سنگین‌تر کند، از جمله اعمال تحریم‌های مالی و بانکی از سوی آمریکا علیه حزب‌الله اما اقبال عمومی همچنان با جریان مقابل است، ولی بدلیل کارشکنی و امتناع برخی از احزاب و جریان‌ها در مشارکت در انتخاب رئیس جمهور این بن‌بست لاینحل باقی مانده ‌است. از سوی دیگر روزنامه الجریده لبنان در تحلیلی نوشت بخت فرنجیه برای ریاست جمهوری بدلیل مخالفت حزب‌الله که حامی عون است و توافق جعجع با میشل عون و پیروزی ائتلاف آنها بر فهرست 14مارس در انتخابات شورا‌های منطقه
مسیحی‏نشین «زحله» که نیروهای مسیحی جدید را وارد عرصه سیاسی کرده از میان رفته است، در این شرایط بنظر می‌رسد تنها راه‌حل ممکن تغییر قانون انتخابات و کوتاه کردن دوره پارلمان باشد تا شاید ترکیب جدیدی از مجلس و یک توافق ملی بتواند این گره را بگشاید و راه را برای ریاست‌جمهوری عون باز کند اما این امر خود اکنون یک مناقشه جدی است. روز چهارشنبه اما «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در جلسه گفت‌وگوهای ملی با مشارکت رهبران سیاسی لبنان طرحی جدید را برای حل این مناقشه ارائه داد که سه گزینه را مطرح می‌کند: نخست توافق بر سر قانون انتخاباتی جدید که به موجب آن دوره پارلمان کنونی کوتاه شده و به تبع آن انتخابات پارلمانی جدیدی برگزار خواهد شد، مشروط‌ بر آنکه تمام نیروهای سیاسی پس از انتخابات پارلمانی ملزم به شرکت در انتخاب رئیس‌جمهور شوند. دوم آنکه در صورت عدم توافق درباره قانون جدید، قانون انتخاباتی کنونی به شرط کاهش دوره پارلمان کنونی و ملزم شدن نیروهای سیاسی به انتخاب رئیس‌جمهور جدید پس از انتخابات پارلمانی، به قوت خود باقی و لازم الاجرا خواهد بود و سوم تعلیق تمام بحران‌های سیاسی حاکم بر کشور و ارائه راه حل کلی برای آنها در یک بسته پیشنهادی همانند توافق سال2008 دوحه بین نیروهای سیاسی لبنانی که به توافق نظر این نیروها جهت انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت وحدت ملی و تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی منتهی شد. قرار است این طرح تا زمان برگزاری نشست آتی گفت‌وگوهای ملی 21 ژوئن مورد رایزنی گروه‌های لبنانی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.