قدس آنلاین-مهدی شهرآبادی : تمام طرح‌های عمرانی شهری و روستایی و فعالیت‌های جاده سازی و پل سازی به انضمام مناطق حساس و حیاتی باید دارای پیوست و تأییدیه پدافند غیرعامل باشند.

کشاورزان بذرهای قاچاق نخرند، بیوتروریسم جدی است

به گزارش خبرنگار ما، مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی در نشستی خبری با بیان این مطلب گفت: یکی از وظایف کلیدی و اصلی پدافند غیرعامل تسهیل در کار مدیریت بحران هنگام اتفاقات و حوادث غیرطبیعی و توسط انسان است که از این رو برنامه‌های متعددی در دستور کار این مجموعه در استان قرار دارد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در شهر مشهد نگاه ویژه‌ای به بحث مقاوم‌سازی بناها و استحکام ساختمان‌ها وجود دارد، بحث مقررات ملی ساختمان و مبحث 21 این قانون باید در ساخت برج‌ها و ارتفاع سازی‌ها در سطح شهر رعایت و اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت ساخت پناهگاه‌ها در سطح شهر هنگام بروز خطرات احتمالی اظهار داشت: در این راستا نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی درباره حوادث و چگونگی مقابله رویارویی با آن بسیار اهمیت دارد و آگاهی دادن به مردم درباره موضوعات گوناگون و تهدیدها یک اصلی اساسی در بحث پدافند غیرعامل است.

فروزان خاطرنشان کرد: در این راستا و برای نهادینه کردن آموزش‌ها، تعامل و همکاری‌های گسترده‌ای با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف شکل گرفت که یکی از این اقدام‌ها همکاری با شهرداری مشهد برای ارایه آموزش در نواحی و محلات است.

وی با بیان اینکه در این زمینه آموزش‌های امداد و نجات، آتش نشانی و سایر موارد به متقاضیان و داوطلبان آموزش داده می‌شود تا در مواقع بحران‌های احتمالی، سطح آگاهی و آمادگی آنان افزایش یابد، گفت: ما در حوزه پدافند شیمیایی نیز برنامه‌های متعددی را تدوین و اجرا کرده‌ایم، به طوری که حوزه صنعت و معدن باید بر فعالیت کارخانه‌هایی که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند، نظارت کند و از سویی تأمین اقلام مورد نیاز مردم نیز برای این حوزه تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پدافند زیستی هم کارهایی انجام شده و با توجه به پدیده‌هایی مانند «بیوتروریسم» و بحث کشتار خاموش که در دستورکار دشمن است، بسیار با حساسیت برخورد می‌کنیم که در این ارتباط نیز پیوست پدافند زیستی در حوزه بهداشت و درمان نیز تدوین و ابلاغ شده است.

وی از تدوین پیوست پدافند غیرعامل در حوزه فعالیت‌های جهاد کشاورزی خبر داد و اظهار داشت: این پیوست به منظور نظارت کامل بر برندهای گوناگون محصولات کشاورزی و غذایی تدوین و ابلاغ شده که دارای 16 راهبرد اساسی است.

فروزان به تشکیل جلسلات شورای پدافند عامل در استان نیز اشاره کرد و گفت: براساس یکی از مصوبات شورا، قرارگاه زیستی استان با مشارکت این نهاد و سپاه امام رضا(ع) تشکیل و عملیاتی شده است، به گونه‌ای که کار یکی از فعالیت‌های این قرارگاه، رصد بیماری‌های نوظهور و ناپدیدی است که موجودیت و سلامت انسان را  تهدید می‌کند.

وی مقابله با تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ایجاد قرنطینه‌های مختلف در مبادی ورودی و خروجی مرزها و برخی موارد دیگر را از جمله این اقدام‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های خراسان رضوی نیز ستادهای پدافند غیرعامل ایجاد شده که ریاست آن با فرمانداران است و امور اجرایی و عملیاتی مصوبات شورا برعهده آن‌هاست.

فروزان در ادامه از تشکیل 10 کارگروه در حوزه پدافند غیرعامل شامل امداد و نجات، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، امنیتی و موارد دیگر خبر داد و افزود: در این راستا نیز طرح جامع پدافند غیرعامل شهر مشهد به تصویب رسید و با توجه به این موضوع تمام فعالیت‌ها و طرح‌های عمرانی و اجرایی شهر مشهد باید پیوست پدافند عامل را داشته باشند.

*اصلاح خط یک قطار شهری

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی، افزود: خط‌های 1، 2 و 3 قطار شهری مشهد از طرح‌هایی است که باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشد.

وی اظهار داشت: در همین زمینه هم قرار بر این شد تا در خط یک قطار شهری نیز اصلاحات ما انجام شود که این کار در دست اقدام است.

*تدوین طرح تفصیلی مشهد با نگرش اصول پدافند غیرعامل

فروزان در ادامه از تدوین طرح تفصیلی شهر مشهد با نگرش بر قوانین و اصول پدافند غیرعامل خبر داد و افزود: برای نخستین بار در کشور و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و همکاری دانشگاه مالک اشتر، طرح پدافند غیرعامل در حوزه راه‌های استان نیز به تصویب رسیده است که این طرح به اداره کل راه و شهرسازی استان نیز ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: همچنین در هفت شهر مرزی استان و با همکاری اداره آب و فاضلاب خراسان رضوی طرح جامع پدافند غیرعامل در حوزه تأمین آب این مناطق در دستور کار است که این طرح در منطقه تربت‌جام در حال اجراست.

فروزان افزود: برای هفت شهر بزرگ استان خراسان نیز طرح ایجاد جان پناه و طرح‌های پدافند غیرعامل آماده و ابلاغ شده که این شهرها شامل تربت‌حیدریه، مشهد، تربت‌جام، سبزوار، قوچان، نیشابور و تایباد است.

وی در ادامه از تهیه طرح جامع و مشترک در حوزه زیرساخت‌ها و تأمین مسایل نقاط حساس و حیاتی و رعایت اصول فنی و شهرسازی برای تمام شهرهای استان خبر داد و گفت: کار ممیزی تأسسیات برق بیمارستان‌های مشهد نیز در حال اجراست، به طوری که از 30 بیمارستان ممیزی شده آمادگی هفت بیمارستان در مواقع بحران و یا حوادث احتمالی تأیید شد و سایر بیمارستان‌ها باید برای رفع نقص سامانه‌های برق خود اقدام کنند.

*دستورالعمل زیارت از حوزه پدافند غیرعامل

وی با اشاره به اینکه مشهد مأمن مسافران، زائران و مجاوران رضوی است و سالانه حدود 30 میلیون زائر وارد مشهد می‌شود، اظهار داشت: در این خصوص دستورالعمل زیارت در حوزه پدافند غیرعامل تدوین شده که در این مسأله به تأمین امنیت و امکانات زائران بخصوص زائران دهه آخر صفر و اربعین حسینی توجه ویژه شده است.

فروزان از برگزاری رزمایش‌های گوناگون مانند پدافند سایبری و زیستی در هفته پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: این مسأله برای ارزیابی امکانات و آمادگی ادارات و دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای مواجهه با بحران‌ها و حوادث احتمالی است که نتایج آن پس از رزمایش‌ها اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش قدس درخصوص نحوه برخورد اداره کل پدافند غیرعامل استان با تهدیدهای زیستی بخصوص در حوزه محصولات و مراتع کشاورزی گفت: امروزه بیوتروریسم یک تهدید جدی است، به طوری که دشمن از طریق حربه‌هایی مانند ورود بیماری‌ها مانند سیاه زخم، ویروس‌ها، مواد شیمیایی خطرساز و حتی از بین بردن موادمغذی و زمین و آب کار خود را انجام می‌دهد که نمونه آن سیستم هارپ آمریکاست.

وی از بین بردن زمین و محصولات کشاورزی را نیز یکی از این حربه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: امروز در آزمایشگاه‌های رژیم صهیونیستی محصولات برند ایران مورد ارزیابی قرار گرفته و کشت می‌شود و با تغییراتی روی بذرها و ژنتیک آن، این محصولات به عنصری مخرب برای زمین و کشاورزی تبدیل می‌شود که می‌تواند در طول مدت کوتاه سه یا چهار سال کل زمین‌های کشاورزی را نیز تخریب کند.

وی افزود: بر همین اساس سند زیستی پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی تدوین و ابلاغ شد تا ضمن تولید محصولاتی مانند برنج، زعفران، پسته و دیگر محصولات ایرانی اصالت آنها نیز حفظ و نگهداری شود.

وی با توصیه به کشاورزان استان و کشور درباره نخریدن بذرهای قاچاق اظهار داشت: پدافند غیرعامل توجه ویژه‌ای به تولید محصولات ارگانیک در حوزه کشاورزی دارد.

* ایمن سازی شبکه‌های رایانه‌ای ادارات استان

وی همچنین از ایمن سازی تمام شبکه‌های رایانه‌ای ادارات خبر داد و گفت: در این خصوص آنتی ویروس‌ها بر روی سیستم‌های ادارات و دستگاه‌ها نصب شده تا از هرگونه هجمه احتمالی مصون بمانند و در این خصوص آزمایش‌های نفوذ و رزمایش‌های خاص نیز انجام شده که می‌توان گفت، صد در صد دستگاه‌ها و ادارات و سازمان‌ها در مقابل ویروس‌های اینترنتی و شبکه‌ای، امن هستند.

وی در پایان بر اصول رعایت مقررات ملی ساختمان در برج‌ها و ارتفاع سازی در شهر مشهد تأکید کرد و گفت: براساس مقررات ملی ساختمان و تأکید پدافند غیرعامل تمامی برج‌های مشهد باید ضمن رعایت این قوانین جان پناه برای ساکنان خودداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.