نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: صادرکنندگان این استان با مشکلات زیادی در بنادر مواجه هستند که باید این چالش ها تسهیل شود.

صادرات خراسان شمالی از بنادر باید تسهیل شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد وحیدی روز شنبه در مراسم تقدیر و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اظهار داشت: صادرکنندگان خراسان شمالی چند هزار تن کالا در بندر امیرآباد مازندران دارند که با بهانه های مختلف حمل نمی شود و این امر موجب ضرر صادرکنندگان استان شده است.

وی افزود: خراسان شمالی به دریا راه ندارد و فاقد حمل و نقل ریلی و هوایی است و ضرورت دارد تا سهمی در خصوص این گونه حمل و نقل به استان اختصاص داده شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس عنوان کرد: مشکلات بانکی از دیگر چالش های تولید کنندگان استان است و بانک ها در این زمینه حمایت ضعیفی دارند.

اختصاص بیشترین تسهیلات به مسکن

وحیدی اظهارداشت: با وجود اینکه حوزه کشاورزی استان مزیت اقتصادی محسوب می شود ولی در ارایه تسهیلات بانکی در رده چهارم قرار داریم و بیشترین تسهیلات به حوزه مسکن و کسب و کارهای خرد اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: خراسان شمالی در شاخص درآمد خانوار ها در بین سایر استان ها پایین‌ترین رده را دارد اما در شاخص کسب و کار رتبه ۱۹ را به خود اختصاص داده است و باید با کمک به بخش تولید این شاخص ها را ارتقاء داد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید آسیایه میانه را محور اساسی صادرات قلمداد کنیم که در این خصوص باید مزیت های کالاهای مورد نیاز را شناسایی کرد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.