روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف ‌شده ایران در خلیج مکزیک نیستند.

۵۱ روز از توقیف نفتکش ایرانی در خلیج مکزیک می‌گذرد/ ترس از مصادره نفت ایران؛ بلای جان آمریکایی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، این روزنامه به نقل از مقام‌های مطلع از این رویداد نوشت نفت مذکور در یک نفتکش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده، اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفتکش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند. گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفتکش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده، اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفتکش توقیف‌شده را ندارند.

اما دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای در سال ۱۳۹۷ تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق(برجام)  را علیه ایران به اجرا درآورده است.

آمریکا کشورها و شرکت‌های ثالث را نیز ملزم به اجرای تحریم‌های سرزمینی خود علیه ایران کرده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های ایالات متحده اعلام کرده از تمامی امکانات خود برای مقابله با این تدابیر ظالمانه و غیرانسانی استفاده خواهد کرد.

تاکتیک بازدارندگی ایران در تحریم‌ها
چالش‌ها بر سر نفتکش توقیف شده، مشکلاتی که دولت ایالات متحده در اجرای تحریم‌ها علیه ایران با آن مواجه است را نشان می‌دهد، در حالی که ایران اقدامات علیه کشتی‌های غربی را تشدید کرده است.

به گفته تحلیلگران و مقامات سابق آمریکا، تهران از این تاکتیک‌ها برای بازدارندگی غرب از مانع شدن در برابر صادرات ایران استفاده می‌کند. مسئله چگونگی برخورد با موضوع نفت ایران در بحبوحه تلاش‌های بی‌صدای دیپلمات‌های ارشد آمریکایی برای از سرگیری مذاکرات با تهران بر سر توافق هسته‌ای مطرح می‌شود.

یک مقام سابق آمریکایی گفت: این نفتکش یک صحنه از ماجراهای درام بسیار بزرگ‌تری است که در نحوه برخورد ما با تهدیدات ایران در جریان است.

نیروهای نظامی ایران در ماه‌های اخیر چندین نفتکش غربی را که از طریق کانال کشتیرانی در سواحل جنوبی کشور حرکت می‌کردند، توقیف کردند که به گفته تحلیلگران، انتقام توقیف این نفتکش توسط غرب بوده است.

وزارت دفاع آمریکا اوایل ماه جاری اعلام کرد نیروی دریایی ایران قصد متوقف کردن دو نفتکش در آب‌های بین‌المللی و نزدیک تنگه هرمز را داشت، اما پس از نزدیک شدن کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا این دو کشتی از صحنه دور شدند. 

تحلیلگران ایران می‌گویند توقیف کشتی «ادونتج سوئیت» تحت پرچم جزایر مارشال توسط نیروی دریایی ایران در اواخر آوریل احتمالاً در تلافی توقیف سوئز راجان توسط ایالات متحده بوده است.

یکی از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل به وال‌استریت ژورنال گفت: «ما قاطعانه ادعاهای بی‌اساس ایالات متحده در مورد ربودن نفتکش‌های خارجی توسط ایران را رد می‌کنیم. ایران بر امنیت و ثبات خلیج فارس و تنگه هرمز اصرار دارد. با این حال، اگر نفتکش‌ها قواعد عبور بی خطر را نقض کنند، محیط زیست را آلوده کنند یا سوخت ایران را قاچاق کنند، ایران در رسیدگی به این بی‌نظمی‌ها و تخلفات بر اساس قوانین خود و همچنین تعهدات بین‌المللی مربوط تردیدی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.