از اینجا شروع کنیم که ویژگیهای الگوی سوم زن مسلمان ایرانی منحصر به فرد است؛ یعنی مابهازای خارجی در کشورهای دیگر برای آن پیدا نمیشود.
الگویی است بومی که نه شرقی است و نه غربی. الگوی سوم زن مسلمان باید الگویی تاریخساز باشد، از الگوی شرق و غرب تبعیت نکند و علاوه بر توجه ویژه به نقش مادری و همسری، کنشگری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.
هویت زن مسلمان ایرانی با توجه به معرفتشناسی الهی، یعنی زن از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) باید موردتوجه قرار گیرد.
خوشبختانه اکنون زنانی هستند که تمامی این نقشها را بهدرستی ایفا میکنند. بنابراین برای ترویج این نوع سبک و الگوی زندگی باید توجه به نقاط قوت زنان مسلمان همراه با ایمان و عفاف و حیا در دستور کار برای قانونگذاری قرار گیرد.
مشخص کردن خطوط قرمز با دشمن نیز بسیار مهم است؛ یعنی به بهانه الگوی سوم نباید در دام شرق و غرب گرفتار شد. باید دشمن را بهدرستی شناخت و یادآور شد نگاه غرب و شرق به زن و تخریب جایگاه او در خانواده و جامعه و استفاده ابزاری از او، ظلم آشکار و تحقیر واقعی او است. متأسفانه برخی از جوانان هنوز بهدرستی دستهای پنهان دشمن را ندیدهاند و واقعیت را درک نکردهاند.
به فرموده رهبر معظم انقلاب، در جهان ما با «بحران زن» مواجه هستیم، اتفاقی که به اسم آزادی و اشتغال و اهانتهای شأنی و شخصی به زن در حال اتفاق است، نشان از وجود بحران جدی هویتی برای زن است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از مسائلی که به شکلی جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت، موضوعِ «زن» بود.
انقلاب اسلامی در فضایی به پیروزی رسید که مکاتب گوناگون و ایدئولوژیهایِ سکولار مدرن هر یک به فراخور مبانی و جهتگیریهای خود نگاهی خاص به مقوله زن را ترویج و فرهنگ عمومی جوامع مختلف تحت تأثیرِ این نگاهها ساخته میشد. اما انقلاب اسلامی حرف و نگاهی نو و تحولآفرین را در این موضوع پیشرویِ بشریت گذاشت.
این نگاهِ جدید در قالب کُنشگری و فعالیت «زنِ مسلمان ایرانی» عینیت یافت و به تعبیر حضرت آیت الله خامنهای «الگوی سوم زن» را تحقق بخشید. الگویی که «نه شرقی است و نه غربی».
در الگوی سوم که براساس گفتمان انقلاب اسلامی و رهنمودهای حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است؛ زن، هم رکن خانواده است و هم در عرصههای سیاسی، اجتماعی و حکومتی مشارکت اثرگذار و فعال دارد.
الگوی سوم زن، یک الگوی مستقل از الگوی غرب و شرق است؛ براساس الگوی سوم زن و گفتمان انقلاب اسلامی، نقش زن، یک نقش تاریخساز و تمدنساز است. برخلاف الگوی زن غربی، زن در الگوی سوم، توحیدمحور و تمدنساز است.
اما در دوران جنگ ترکیبی معاصر، شاهد هستیم دشمن از طریق فضای مجازی بهدنبال آن است ادراکات معرفتی جامعه را مختل کند و الگوی زن را تغییر دهد. در بازخورد به این هجمهها، رسالت؛ تربیت فرهیختگان جامعه ایرانی است تا بتوانند بسترسازی فرهنگی مناسبی در راستای دستیابی به الگوی سوم داشته باشند.
زن مسلمان ایرانی باید هویت خود را پیدا کند، به دور از الگوی شرق و غرب باید به زن بودن خود افتخار کند و آن را یک امتیاز بداند.
نظر شما