استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: دولت سیزدهم مذاکرات با پاکستان را برای ادامه خط لوله صلح شروع کرده که یکی از نقاط درخشان اقدامات دولت سیزدهم در راستای توسعه دیپلماسی انرژی است.

رویکرد دولت سیزدهم «خط لوله صلح» را احیا کرد / دولت جدید نیز در راستای فعال کردن دیپلماسی انرژی گام بردارد

حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار قدس، درباره توسعه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم گفت: کم لطفی دولت پاکستان و هندوستان در موضوع خط لوله صلح باعث شده بود که ادامه این خط متوقف شود. قرار بود این خط لوله صلح منابع گازی ما را به هندوستان متصل کند، به دلیل کم لطفی این کشورها متوقف شد.

به گفته این استاد دانشگاه؛ در دولت سیزدهم بعد از گذشت سالیان سال که ایران میلیاردها دلار برای انتقال خط لوله ۵۶ اینچی هزینه کرد و این خط لوله را به نقاط نزدیک به مرز رساند، پاکستانی‌ها متوجه شدند که متاسفانه فریب طرح‌های دشمن را خورده‌اند. کسانی پاکستانی ها را ترغیب کردند که از مجاری دیگری بهتر است گاز دریافت کنند و از دریافت خط لوله گاز صلح ایران صرف نظر کنند.

مرادی در ادامه افزود: با تلاش ها و دیپلماسی فعال دولت سیزدهم پاکستانی‌ها پی به این اشتباه خود بردند و با تعامل دولت رئیسی با پاکستانی ها، توافق شد تا این خط لوله را دوباره ادامه دهند. دولت سیزدهم مذاکرات با پاکستان را شروع کرده که یکی از نقاط درخشان اقدامات دولت سیزدهم در راستای توسعه دیپلماسی انرژی است.

ادامه خط لوله صلح تا مرز پاکستان و ارزآوری از این محل برای کشور

وی بیان کرد: ایران در راستای این سیاست درصدد است خط لوله صلح را تا مرز پاکستان ادامه دهد ادامه مسیر این خط لوله نیز در پاکستان توسط بودجه این دولت انجام خواهد شد، البته ایران می‌تواند به صورت پیمانکاری مسئولیت اجرای ادامه انتقال خط لوله صلح را بر عهده بگیرد و از این محل هم برای کشور ارزآوری بشود.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران بیان کرد: این اقدامات در راستای دیپلماسی انرژی خوب دولت سیزدهم انجام شده است. امیدواریم که دولت بعد نیز این مسیر را ادامه دهد و در راستای فعال کردن دیپلماسی انرژی گام بردارد.

این کارشناس انرژی در ادامه افزود: در دولت قبل میزان صادرات گاز بسیار محدود بود و در دولت سیزدهم صادرات گاز افزایش پیدا کرد. اما باز هم باید در صادرات گاز گام‌های زیاد دیگری برداریم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید دولت‌ها به توسعه گاز ال ان جی نیز توجه کنند پروژه‌های عظیم گاز ال ان جی در واقع گاز cng را ۱۶۱ درجه زیر صفر سرد می‌کند و در یک فرآیند پیچیده علمی آنها را تبدیل به گاز مایع می‌کند. این گاز داخل کانتینرها و ظروف خاصی تزریق می‌شود و می‌تواند به اقصی نقاط دنیا این گاز را از طریق کشتی‌های کانتینربر حمل کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص ۹۰ سال از آمریکایی‌ها عقب هستیم کشوری مانند مغرب و قطر که با ما هم مرز هست و حوزه مشترک پارس جنوبی را با این کشور داریم سال‌هاست که به گاز ال ان جی متصل شده است و در حال حاضر درآمد ارزی خوبی برای قطر به این وسیله ایجاد شده است.

 مبلغ ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری های انجام شده در پروژه‌های نفت و گاز

این کارشناس اقتصاد انرژی درباره تاثیر فعال شدن دیپلماسی انرژی در رشد سرمایه گذاری خارجی و داخلی توضیح داد: درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز مبلغ ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که رقم قابل توجهی است و از دستاوردهای دولت سیزدهم است. اما با توجه به اینکه ایران دارای دومین منابع گازی جهان است این رقم باید خیلی بیش از این باشد.

مرادی گفت: ارقام سرمایه‌گذاری ما باید ده‌ها برابر بیشتر باشد تا ما بتوانیم با استفاده از درآمدهای نفتی چرخ‌های عمرانی کشور را به چرخش در بیاوریم. پروژه‌های عمرانی کشور که در رکود به سر می‌برد را به سرانجام برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.