۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 998960

خودزنی‌های جنون‌آمیز نتانیاهو

دکتر حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل منطقه

با وجود آغاز دور جدید مذاکرات آتش‌بس در موضوع غزه و افزایش خوشبینی‌ها به پایان جنگ ده‌ماهه، سنگ‌اندازی و شرط گذاری دوباره نخست‌وزیر صهیونیستی در این مسیر حتی صدای مقامات رژیم را هم درآورده است.

یائیر لاپید، رهبر مخالفان با ملامت بنیامین نتانیاهو تأکید کرد بیانیه تحریک‌آمیز «بی‌بی» نباید منتشر می‌شد.

نتانیاهو در آخرین اظهارات خود مطالباتی این‌گونه را لیست کرده است: هرگونه توافق باید به اسرائیل اجازه ادامه جنگ تا زمان تحقق تمام اهداف را بدهد، توافق باید تضمین کند از مرز مصر به غزه سلاح برای حماس قاچاق نمی‌شود، هرگونه معامله‌ای اجازه نخواهد داد هزاران شبه نظامی به شمال نوار غزه بازگردند، اسرائیل برای افزایش حداکثری تعداد زندانیان زنده‌ای که از اسارت حماس بازخواهند گشت تلاش خواهد کرد و در نهایت پیشنهادی که تل‌آویو تصویب کرد و از حمایت رئیس جمهور بایدن نیز برخوردار شد امکان بازگشت اسرا را بدون لطمه به سایر اهداف جنگی فراهم می‌کند.

زیاده‌خواهی نتانیاهو در حالی است که مذاکره‌کنندگان حماس باوجود مطرح کردن مسائلی، موافقت خود را با طرح کلی آتش‌بس اعلام کرده بودند و از این رو اقدام نخست‌وزیر صهیونیستی مشکوک و بیانگر نیات پشت پرده وی است.

دفتر نخست‌وزیر اعلام کرده آزادی اسرا از مهم‌ترین اهدافی است که حماس باید بدون پیش‌شرط آن را بپذیرد تا آتش‌بس موقت برقرار شود. همچنین بازگشت آوارگان فلسطینی منوط به خلع سلاح تمامی گروه‌های مقاومت است و رهبران جهاد اسلامی و حماس نیز باید از سرزمین‌های اشغالی خارج شوند. طبیعتاً این شروط روند آتش‌بس را به‌طور کلی منتفی و به محاق می‌برد. 

البته برخی مقامات تندرو یا نمایندگان جنگ‌طلب کابینه و کنست (پارلمان) اسرائیل هم چنین موضعی دارند و تنها مربوط به شخص نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس نیست. اما از منظری وقت‌کشی نتانیاهو در مسیر آتش‌بس را باید قمار بزرگ حساب و کتاب خطرناک او قلمداد کرد. نتانیاهو با بایدن مشکلات بزرگی دارد و چالش‌های میان دو طرف حتی در فضای جنگ غزه هم بارها خودنمایی کرد. به‌طور قطع او رفتن بایدن را بر هر چیزی ترجیح می‌دهد. پس نتانیاهو سعی دارد به هر شکل ممکن جنگ را تا روی کارآمدن احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر امسال ایالات متحده ادامه دهد به این امید که با آمدن رئیس‌جمهور جدید بتواند راحت‌تر و با فراغ بال بیشتری به جنایات خود در غزه ادامه داده و امتیازاتی را در مذاکرات از طرف فلسطینی و همچنین کشورهای عربی منطقه کسب کند.

در مسیر این محاسبه خطرناک حتی امکان گسترش تهاجم اسرائیل به خاک لبنان و به‌ویژه مواضع حزب‌الله وجود دارد، به این امید که بتواند در میز مذاکرات احتمالی آینده با دست پر حاضر شود. نتانیاهو می‌داند پایان جنگ یعنی مرگ سیاسی وی؛ پس با ادامه جنگ و کشتار تلاش دارد چند صباحی هم که شده حضور خود در عرصه قدرت را حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.