نیروی هوایی اوکراین پنجشنبه اعلام کرد که در حمله به منطقه کورسک در روسیه از یک بمب ساخت آمریکا استفاده کرده است.

اوکراین به استفاده از بمب آمریکایی در حمله به کورسک روسیه اعتراف کرد

نیروی هوایی اوکراین گفت که از بمب GBU-۳۹ ساخت آمریکا برای حمله به یک مرکز فرماندهی در کورسک استفاده کرد.

این بمب یک نوع بمب هدایت‌شونده است که توسط هواگرد پرتاب می‌شود. رژیم صهیونیستی نیز در جنایات خود در نوار غزه از این بمب استفاده کرده است.

هر چند متحدان اوکراین از جمله ایالات متحده و آلمان مدعی شده‌اند که کی‌یف آنها را از قصد خود برای حمله به کورسک مطلع نکرده بود اما

آژانس اطلاعات خارجی روسیه چهارشنبه گفت که نفوذ اوکراین در خاک این کشور در منطقه کورسک با مشارکت نهادهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و لهستان انجام شد.

این نهاد اطلاعاتی روسیه افزود: واحدهایی که در این عملیات شرکت داشتند در مراکز آموزشی در انگلیس و آلمان هماهنگی‌های رزمی را انجام دادند.

همچنین وزارت دفاع انگلیس تایید کرد که اوکراین آزاد است از تسلیحات بریتانیا در خاک روسیه استفاده کند.

بر اساس سیاست دولت انگلیس، نیروهای اوکراین می‌توانند از تسلیحات بریتانیا در خاک روسیه استفاده کنند و فقط از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» نمی‌توانند در حمله به اهدافی در درون مرزهای روسیه استفاده کند.

وزارت دفاع انگلیس گفت که موضع رسمی این کشور در مقایسه با دولت سابق انگلیس تغییر نکرده است. این وزارتخانه تاکید کرد که اوکراین «حق آشکاری برای دفاع از خود در مقابل حملات غیرقانونی روسیه دارد و این مساله عملیات در درون خاک روسیه را منع نمی‌کند.»

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پنجشنبه گفت، اوکراین با لغو محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های غربی خواهد توانست پاسخگوی حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی خود باشد.

وی افزود: این امر در نهایت منجر به تقویت پتانسیل دفاعی کی‌یف در برابر مسکو شده و نه تنها موجب کاهش تلفات جانی و خسارات مادی در اوکراین خواهد شد بلکه به پیشبرد تلاش‌ها در راه دستیابی به صلح نیز کمک خواهد کرد.

نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه را هدف حمله گسترده قرار دادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۱۷ مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

اوکراین ادعا کرده که یک هزار و ۲۶۳ کیلومتر مربع از خاک روسیه از جمله ۹۳ منطقه مسکونی را در کورسک تصرف کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.