تیراندازی‌های جمعی در مدارس و دیگر مراکز آموزشی آمریکا بخش مهمی از بحران خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند که چشم‌اندازی برای اتمام آن وجود ندارد

مردم آمریکا قربانی فرهنگ خشونت‌زا و هالیوودی / تحلیل دکتر فؤاد ایزدی درباره علت افزایش حملات مسلحانه در مدارس ایالات متحده

نخستین روزهای سال تحصیلی جدید در ایالات متحده، هنگامی که خانواده ها منتظر بازگشت فرزندان خود از دبیرستان «آپالاچی» در ویندر ایالت جورجیا بودند، نوجوانی 14 ساله به نام «کُلت گری»، با اسلحه تهاجمی و نیمه اتومات آ.آر، هدیه کریسمی که پدرش هشت ماه پیش به او داده بود، به سمت همکلاسی ها و معلمان خود آتش گشود و صفحه غمبار دیگری از حملات مسلحانه در تاریخ آمریکا را ورق زد. در میان قربانیان نام دو دانش‌آموز و دو معلم به نام‌های ریچارد آسپینوال و کریستینا ایریمی دیده می‌شود. همچنین 9 نفر دیگر در این حادثه زخمی شدند که شامل 8 دانش‌آموز و یک معلم هستند. پلیس مظنون حادثه را بازداشت کرده است.

تیراندازی مذکور، نخستین حمله در سال تحصیلی جدید در ایالات متحده است و به دانش‌آموزان، معلمان و والدین بچه‌ها، تهدید خشونت با اسلحه در مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور را به تلخی یادآوری می‌کند.

جوبایدن پس از شنیدن خبر تیراندازی مذکور در مدارس ایالات متحده با انتشار پیامی که البته واکنش های بسیاری به دنبال داشت نوشت: دانش آموزان آمریکایی به جای خواندن و نوشتن، باید یاد بگیرند چگونه جا خالی بدهند و چگونه پنهان شوند!

بیست و سومین تیراندازی طی سال جاری

تیراندازی‌های جمعی در مدارس و دیگر مراکز آموزشی آمریکا بخش مهمی از بحران خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند که چشم‌اندازی برای اتمام آن وجود ندارد. براساس گزارش وب‌سایت گان ویلونس آرشیو، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی ۳۸6 مورد تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد که ۳ مورد آن‌ها کشتار جمعی بود. رشد تیراندازی‌های جمعی در مدارس آمریکا در برخی از ایالت‌ها به مسلح شدن معلمان منجر شده است. این حوادث بحث‌های شدیدی درباره قوانین اسلحه و متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده که حق «نگه داشتن و حمل اسلحه» را تضمین می‌کند برانگیخته است، اما این بحث‌ها با مخالفت جمهوری‌خواهان و لابی سنگین کارخانه‌های اسلحه‌سازی، هر بار بی‌نتیجه مانده است.

فواد ایزدی کارشناس ارشد مسائل آمریکا در گفت و گو با قدس در ارزیابی اتفاقات اخیر، گفت: این بیست و سومین تیراندازی در مدارس آمریکا طی سال جاری بود و رویداد دبیرستان آپالاچی جورجیا مطمئنا آخرین اتفاق نخواهد بود چراکه در 6 سال اخیر در ایالات متحده بیش از 488 دانش آموز و معلم در 205مورد مورد تیراندازی در مدارس این کشور کشته و زخمی شده اند و این بخاطر ترویج فرهنگ خشونت از طریق بازی های رایانه ای و فیلم های هالیودی  در بین  مردم به خصوص جوانان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود لابی های قدرتمند سلاح و نقش آنها در میان سیاستمداران آمریکایی، معتقد است که در حال حاضر بیشتر مردم ایالات متحده خواستار اعمال فروش و محدودیت افسار گسیخته حمل سلاح در این کشور هستند، اما با توجه به گردش مالی و سودی که این مسئله دارد اقلیتی که مرتبط به لابی اسلحه می باشند  سعی می کنند از طریق رشوه و ارائه مبالغ کلان، همواره سیستم سیاسی آمریکا را به شدت وابسته به پول خود نمایند از این جهت دولتمردان در کاخ سفید و کنکره تمایلی به اجرای قانون هدفمند در این زمینه نیستند بصورتیکه تا به امروز لابی اسلحه در آمریکا یک منبع مهم و ارزشمند مالی در تبلیغات ریاست جمهوری بوده است.

سخنان بایدن نشان دهنده عمق فاجعه

وی با گریزی به سخنان بایدن در رابطه با تغییر رویکرد دانش آموزان در برخورد با تیراندازی در مدارس، افزود: وضعیت حمل سلاح در مدارس و شدت درگیری بین دانش آموزان در آمریکا به حدی است که رئیس جمهورشان به دانش آموزان توصیه می کند به جای تمرکز بر روی یادگیری مطالب و آموزش دروس چگونه پنهان شدن در هنگام تیراندازی و فرار از صحنه را یاد بگیرند! این جمله نشان دهنده عمق فاجعه خشونت در مدارس آمریکا است. خشونت تنها مربوط به مدارس و دبیرستان ها نیست بلکه هر روز شاهد تیراندازی در مکان های عمومی، رستوران ها، سینماها، فروشگاه ها و غیره هستیم و این به دلیل گسترش مشکلات روحی و روانی در جامعه آمریکا است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا اظهار داشت: کلت گری با اسلحه ای به دوستان شلیک کرد که آن را از پدرش بمناسبت کریسمس هدیه گرفته بود. فرهنگ هدیه سلاح تنها متعلق به کشورهایی است که از ابتدای تأسیس بر پایه خشونت راه اندازی شده در حالی که در هیچ کشوری در جهان ما شاهد چنین هدایای مرگباری به فرزندان نمی باشیم. این حادثه بخشی از مشکل گسترده‌تر خشونت‌های مسلحانه در آمریکا است.

مردم آمریکا قربانی فرهنگ خشونت زا

دکتر فواد ایزدی با اشاره به کمک های تسلیحاتی واشنگتن در طی یازده ماه اخیر به رژیم صهیونیستی و کمک به نسل کشی در غزه، گفت: کاملا هریس نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری طی سخنرانی در واکنش یه این حمله گفته بود که امروز در آمریکا پدر و مادرها در حالی فرزندان خود را با نگرانی به مدرسه می فرستند که نمی دانند آیا آنها زنده بازمی گردند یا نه. وی باید پیش از اینکه بخواهد در این زمینه اظهار نظر کند بعنوان جایگاه متهمی که  به همراه بایدن ملیاردها دلار اسلحه به رژیم صهیونیستی ارسال کرده و بیش از 20هزار کودک بی گناه تنها در 336 به شهادت رسیده اند پاسخ دهد. کشته و زخمی شدن ده یا چهارصد نفر با گلوله در مقایسه با کاری که دولت آمریکا در برابر مردم غزه انجام می دهد عدد بسیار ناچیزی است و این مسئله فرهنگ خشونتی است که تنها متعلق به دولت آمریکا است و متأسفانه این موضوع به مردم این کشور نیز سرایت کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: مهمترین وجهی که در حال حاضر جامعه آمریکا و بویژه نوجوانان و جوانان این کشور را به سمت خشونت سوق داده آزادی سلاح  و خرید و فروش آن در بین مردم، گسترش خشونت در بازی های رایانه ای و تشویق کودکان و نوجوانان به مباحث انتقام گیری، ساخت فیلم های هالیودی با مضامین ضد بشری و غیره است که باعث شده افراد احساس کنند با  استفاده از سلاح به سبک فیلم ها می تواند با دیگران برخورد نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.