هفته گذشته لایحه واردات خودروی کارکرده در مجلس به‌تصویب رسید، مصوبه‌ای که به‌اعتقاد بسیاری، عاملی است بر کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو و به‌اعتقاد برخی دیگر نه به نفع مردم است و نه اقتصاد.

بررسی تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس/ منتظر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی واردات خودروهای کارکرده باشیم

به گزارش قدس آنلاین، یکشنبه هفته گذشته لایحه واردات خودروی کارکرده در مجلس به‌تصویب رسید، مصوبه‌ای که به‌اعتقاد بسیاری از مسئولان و کارشناسان و حتی مردم؛ عاملی است بر کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو.  بر اساس این مصوبه سه ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون سامان دهی بازار خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس افزوده می‌شود که مطابق تبصره یک ماده ۱۱ قانون سامان دهی بازار خودرو امکان واردات خودروی کارکرده مجاز می‌شود که در این صورت، الزام بندهای سه و چهار قانون موجود مبنی بر انتقال فناوری همزمان با واردات خودرو، حذف می‌شودو از طرفی در تبصره۲ این ماده عمر خودروهای وارداتی کارکرده حداکثر پنج سال لحاظ شده است.

به‌محض تصویب این لایحه در بازار خودرو شاهد ریزش قیمتِ تا ۹۰ میلیون تومانی در خودروهای مونتاژی و تا ۴۰ میلیون تومان در خودروهای داخلی بودیم. باتوجه به‌اینکه احتمال ابلاغ این قانون از اواخر تیرماه به دولت و در نتیجه آغاز مرحله اجرای این قانون وجود دارد، بنابراین بسیاری از صاحبنظران عرصه خودرو گمانه‌زنی می‌کنند که با واردات این خودروهای کارکرده شاهد ریزش‌های چشمگیر در بازار باشیم؛ اما در مقابل برخی از صاحبنظران هم ضمن مخالفت با واردات خودروهای کارکرده، این نوع واردات را نه به‌نفع مردم می‌دانند و نه به نفع اقتصاد کلان؛ و به‌وجود آمدن بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را از جمله پیامدهای آن برمی‌شمارند.

ریزش قابل توجه در بازار نخواهیم داشت

مرتضی شجاعی، کارشناس بازار خودرو یکی از این مخالفین است که درخصوص علت مخالفت خود با واردات خودروهای کارکرده به خبرنگار قدس می‌گوید: فعالین بازار و مردم انتظار دارند که پس از واردات خودروی کارکرده، ریزش قابل توجهی را در بازار خودرو شاهد باشیم؛ اما به‌اعتقاد من این اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: این انتظار وجود دارد باتوجه به‌اینکه قیمت خودروی کارکرده از قیمت صفر کیلومتر همان خودرو در بازار جهانی به شدت پایین‌تر است، بنابراین با وارد کردن این خودروها، شاهد ریزش ۵۰ تا ۶۰ درصدی خوردوها باشیم که صحیح نیست. شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو توسط هیئت وزیران به تصویب رسید و اجماع کامل بر روی آن وجود داشت و قرار بود در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۰ هزار دستگاه و برای سال جاری ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شود؛ اما تا این لحظه عملیاتی نشده است.

شجاعی تصریح کرد: بنابراین ما در تحویل خودروهای صفر کیلومتر دچار چالش جدی هستیم، حال چه انتظاری وجود دارد که بتوانیم خودروهای کارکرده را وارد کنیم تا به‌وضعیت فعلی بازار کمک کند. این کارشناس خودرو ضمن بیان اینکه پنج سال واردات خودرو ممنوع بود، بنابراین راه‌اندازی مجدد کانال واردات زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که شاهد هستید از همان شهریور ۱۴۰۱ که فشار بر وزیر صمت بود خودروی صفر کیلومتر وارد نشد چه برسد به خودروی کارکرده که ملاحظات در واردات آن به‌مراتب بیشتر است و دلیل هم مشخص است؛ خودروی کارکرده‌ای که یک سری استانداردها را طی نکند چالش‌زا است و بحران اجتماعی ایجاد می‌کند.

وی ابراز کرد: مردم قیمت خودروی کارکرده در بازارهای اطراف را مشاهده و تصور می‌کنند که با همان قیمت می‌توانند خودروها را در داخل خریداری کنند در صورتی که با وارد کردن این خودروها و با در نظر گرفتن تعرفه، مالیات، حقوق ورودی و دیگر هزینه‌ها؛ این خودروها به‌قیمت بازار جهانی به‌دست مصرف کننده ایرانی نمی‌رسد.

دولت تاکید را بر واردات خودروی صفر بگذارد

شجاعی با بیان اینکه هزینه‌های خودروی کارکرده خارجی چند برابر هزینه خودروی داخلی است، تصریح کرد: معتقدم که دولت تاکید را بر واردات خودروی صفر بگذارد و از منابع ارزی به بهینه‌ترین شکل استفاده و خودروی ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری اقتصادی و غالبا هم کره‌ای که در بازار محبوبیت نسبی دارد، وارد کند.

این تحلیلگر بازار خودرو ضمن بیان اینکه ایجاد انتظار برای تحول در بازار خودرو از اواخر تیر ماه و عدم تحقق آن التهاب عدم تحقق وعده‌ها را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: چنانچه منابع ارزی ایران آزاد شود مسیر عاقلانه، واردات خودروهای صفر کیلومتر است. به‌این معنا که چنانچه می‌خواهیم خودروی ۳۰ هزار دلاری کارکرده را با قیمت ۱۵ هزار دلار وارد کنیم با همان پول خودروی اقتصادی صفر وارد کنیم، نتیجه بهتری اخذ می‌کنیم.

وی تاکید کرد: با واردات خودروی کارکرده بازار برای کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت خواهد شد؛ اما چالش‌های بعد از آن به‌اندازه‌ای است که اصل عمل را از صرفه می‌اندازد.

شجاعی افزود: به‌طور مثال یکی از مشکلات واردات خودروهای کارکرده، چالش خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن است؛ فرض کنیم خودروهای مربوطه استانداردهای آلایندگی را با موفقیت بگذرانند؛ اما بعد از ۲۰ هزار کیلومتر کار کردن با مشکل موتوری مواجه شوند؛ در این صورت هزینه‌های بسیار زیادی را تحمیل می‌کنند و تامین قطعاتِ آن هم ارزبری بسیاری دارد، بنابراین با خرید خودروی کارکرده در ظاهر صرفه جویی ارزی و ریالی کرده‌ایم؛ اما هزینه‌هایی که پس از مدتی برای ما ایجاد می‌کند، عملاً کار را از صرفه می‌اندازد، چراکه دیگر کشورها غالبا مانند ما از خودرو استفاده نمی‌کنند؛ نحوه مصرف خودرو در کشور ما بلندمدت است؛ اما سبک رانندگی در دیگر کشورها به‌گونه‌ای است که از خودرو بیش از پنج تا ۱۰ سال نمی‌توان استفاده کرد.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: با واردات خودرو مخالف نیستم؛ اما معتقدم که باید واردات خودرو صفر انجام شود، چنانچه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی صفر وارد کشور شود قطعا این میزان واردات اثر خود را بر بازار خواهد گذاشت و پس از آنکه خودروی صفر اثر خود را بر بازار گذاشت، خودروی کارکرده وارد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: بسیاری تصور می‌کنند به محض تصویب و ابلاغ واردات خودروی کارکرده، خودرو وارد کشور می‌شود؛ اما همان طور که طی یک سال اخیر بعد از تصویب واردات هیچ خودروی صفری وارد بازار نشده، خودروی کارکرده هم مشمول گذر زمان می‌شود.

شجاعی ضمن اشاره به‌اینکه به‌جای تاکید بر واردات خودروی کارکرده باید بر واردات خودرویی تاکید کرد که با سبک رانندگی و نگهداری ایران سازگار باشد، گفت: واردات خودروهای کارکرده آلمانی هزینه‌های بسیاری برای دولت و مردم ایجاد می‌کند؛ اما واردات خودروهای صفر از ژاپن، کره و چین هم ارزان‌تر است و هم استهلاک کمتری به‌دنبال دارد و علاوه بر صیانت از منابع ارزی، رضایت نسبی ایجاد می‌کند. به‌ویژه اینکه عمدتا خودروهای کارکرده از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کشور می‌شوند، حال شما تصور کنید خودرویی که پنج سال در دمای ۵۰ درجه کار کرده چه فشاری را تحمل کرده است و این خودرو پس از ورود به کشور چه هزینه‌هایی را به‌بار می‌آورد.

این تحلیلگر بازار خودرو در بخش پایانی سخنان خود به‌احتمال تشکیل شبکه پنهان تامین قطعات خودروهای کارکرده اشاره و تصریح کرد: به‌صورت کلی لزومی ندارد که خودروهای کارکرده با چالش‌های بسیار وارد کنیم که مشخص نیست استانداردهای ۸۵ گانه کشور را بتواند تامین کند یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.